Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Batterijprijzen: uiteenlopende meningen over de evolutie

Geschreven door Olivier Duquesne op 25-04-2019

Langs de ene kant zijn er de optimisten, zoals Bloomberg NEF, die mikken op een verlaging van de kost van batterijen. Aan de andere kant is er de Europese Commisie, die het tegengestelde voorspelt door kobalt. En in het midden zitten de opportunisten.

Momenteel daalt de prijs van batterijen. De analisten van Bloomberg New Energy Finance schatten in dat de prijs van de onderdelen van elektrische wagens, en dan vooral de batterijen, zal blijven dalen. Daardoor zetten ze de kruising van de prijs van een elektrische wagen en die van een met verbrandingsmotor op 2023. Dat betekent dat volgens hen een elektrische auto over 4 jaar minder zal kosten dan die met een benzine- of dieselmotor. In 2017 schatten ze dit kruispunt nog in voor 2026, vorig jaar was dat 2024. Bovendien zouden nieuwe technologieën de kosten nog verder kunnen verlagen. Een optimisme dat niet door iedereen wordt gedeeld.

Kobalt

De prijs van batterijen daalt drastisch, met een beweging die deze trend nog 2 tot 3 jaar zou moeten aanhouden. Maar sommige studies, met andere experts, geven aan dat de vraag naar kobalt zodanig zal groeien dat het aanbod niet meer zal kunnen volgen. Zelfs als er recyclage wordt ontwikkeld. Zo zou in 2025 de ontginning 196.000 ton kobalt kunnen aanbieden aan een markt die 203.000 ton nodig zou hebben. In 2030, rekening houdend met recyclage, wordt de onbalans nog duidelijker met een vraag van 316.000 ton voor een aanbod van 252.000 ton. Deze schaarste aan grondstoffen vanaf 2025 doet de Europese Commissie zeggen dat de prijs van elektrische auto’s sterk zou kunnen stijgen.

Monopolie

Een andere factor zou de prijs van batterijen kunnen beïnvloeden: de quasi-monopolie van de fabrikanten. Zo zou het Koreaanse LG Chem de markt bespelen door gebruik te maken van zijn dominante positie om zijn batterijen voor een hoge prijs aan te rekenen. Terwijl de productie in China vooral bedoeld is voor plaatselijke constructeurs. Deze druk zou sommige fabrikanten dwingen hun plannen te herzien en de productie van hun elektrische modellen terug te schroeven. Het expatmagazine The Brussels Times ziet er zelfs, naast de staking in de fabriek in Hongarije die de elektromotoren maakt, de reden in voor de productiedaling van de e-tron in de Audi-fabriek in Vorst en een uitstel van de e-tron Sportback.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten