Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto is erg afhankelijk van de temperatuur, van het gereden traject en van de rijstijl van de bestuurder. Het rijbereik kan dan ook sterk verschillen van seizoen tot seizoen, van rit tot rit en van persoon tot persoon.
Bij de detailtests van AutoGids proberen we de invloed van die externe factoren te kanaliseren om tot een zo objectief mogelijk resultaat te komen. Wat levert dat op bij de Audi Q8 Sportback 55 e-Tron Quattro?
Testwagen Audi Q8 e-Tron
- Model: Audi Q8 Sportback e-Tron
- Versie: 55 Quattro
- Uitrustingsniveau: S Line
- Prijs: overzicht alle versies en prijzen
Testomstandigheden Audi Q8 e-Tron
- Aantal testkilometers: 691 km
- Weer: lente, droog en zacht (15° C)
- Testrijder: Steven Appelmans
Theoretisch verbruik en rijbereik (WLTP) Audi Q8 e-Tron
- Elektrisch verbruik: 19,9 kWh/100 km
- Rijbereik: 600 km
Getest verbruik en rijbereik Audi Q8 e-Tron
- Testverbruik: 27,5 kWh/100 km
- Effectief rijbereik: 390 km
- Test- versus normverbruik: 72%
Conclusie Audi Q8 e-Tron
Als Q8 is de Audi e-Tron wat efficiënter geworden, maar het is de toegenomen capaciteit van het accupakket dat het grotere rijbereik van verklaart: als 55 Quattro ziet deze SUV zijn batterijcapaciteit stijgen van 95 naar 114 kWh, winst die te danken is aan de veranderde chemische samenstelling van zijn lithium-ions.
Van die 114 kWh bijft er netto 106 kWh over, wat er volgens de WLPT-methode voor zorgt dat de Audi Q8 Sportback 55 e-Tron over een rijbereik van 600 kilometer beschikt. Maar dat viel in de praktijd nogal tegen, want na de testweek noteerden we een gemiddeld stroomverbruik van 27,3 kWh per 100 kilometer - goed voor een werkelijk rijbereik van 390 kilometer. Dat is slechts 65% van de beloofde range.
Nu is er ook goed nieuws: want de sterkere batterij kan meer gelijkstroom aan: voortaan laad je de Audi Q8 Sportback 55 e-Tron met maximaal 170 in de plaats van 150 kW. Een hoger vermogen dat deze SUV bovendien een stuk langer aanhoudt: van 10 tot een heel stuk voorbij de 60% blijft de laadscapaciteit hoof en de curve lineair. Nadien zakt de laadsnelheid stelselmatig, waardoor je finaal op een halfuurtje nodig hebt, wil je over 80% van de totale accucapaciteit beschikken.
Aandrijfgeheel Audi Q8 e-Tron
- Elektromotoren: 2 x asynchroon met permanente magneet (vierwielaandrijving)
- Vermogen: 300 kW/408 pk
- Koppel: 664 Nm
Koetswerk Audi Q8 e-Tron
- Luchtweerstand: 0,24 (met optionele cameraspiegels)
- Gewicht: 2.585 kilogram
- Banden: 265/45 R21 (Bridgestone Alenza 001)
Batterij en laadkenmerken Audi Q8 e-Tron
- Batterij: lithium-ion
- Capaciteit: 106kWh (nuttig)
- Spanning: 396 V
- Vermogen geïntegreerde lader: 11 kW (3-fasig)
- Maximaal laadvermogen: 170 kW (gelijkstroom)
Foto: Jeroen Peeters
Uitgelegd: het verschil tussen het beloofde en het echte rijbereik
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!