Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto is erg afhankelijk van de temperatuur, van het gereden traject en van de rijstijl van de bestuurder. Het rijbereik kan dan ook sterk verschillen van seizoen tot seizoen, van rit tot rit en van persoon tot persoon. En in geval van elektrische busjes speelt ook het aantal vervoerde passagiers en het gewicht van de lading een doorslaggevende rol.
Bij de detailtests van AutoGids proberen we de invloed van die externe factoren te kanaliseren om tot een zo objectief mogelijk resultaat te komen. Wat levert dat op bij de elektrsiche Opel Zafira e-Life. Resultaten die je overigens kan doortrekken tot de technisch identieke Citroën ë-SpaceTourer en de Peugeot e-Traveller.
Testwagen Opel Zafira e-Life
- Model: Opel Zafira e-Life
- Versie: 75 kWh
- Uitrustingsniveau: e-Elegance
- Prijs: overzicht alle versies en prijzen
Testomstandigheden Opel Zafira e-Life
- Aantal testkilometer: 450 km
- Weer: lente, variabel (5 à 20° C)
- Testrijder: Pascal Binon
Theoretisch verbruik en rijbereik (WLTP) Opel Zafira e-Life
- Elektrisch verbruik: 25,0 kWh/100 km
- Rijbereik: 329 km
Getest verbruik en rijbereik Opel Zafira e-Life
- Testverbruik: 31,4 kWh/100 km
- Effectief rijbereik: 230 km
- Test- versus normverbruik: 80%
Conclusie Opel Zafira e-Life
Het testvebruik van de elektrische Opel Zafira ligt boven de 30 kWh per 100 kilometer en dat is simpelweg te hoog. Maar vergelijk dat cijfer van de AutoGids-detailtest met het WLTP-normverbruik en de e-Life komt aan een erg gunstige 80%. Vergelijken we het gehaalde rijbereik met de officieel beloofde range dan zakt dat percentage naar 70%.
Veel hangt af van het traject, door zijn aerodynamisch ongunstige koetswerkvorm en slechts 136 pk sterke elektromotor verbruikt de elektrische Opel immers erg veel stroom op de snelweg - zeker als hij beladen is.
Hoe dan ook is een echte actieradius van een 230 kilometer te weinig voor een elektrische auto. Zeker als dat er eentje is met een gezinsmissie, zoals dat het geval is voor de Opel Zafire e-Life. En dus ook voor de technisch identieke Citroën ë-SpaceTourer en de Peugeot e-Traveller.
En dan hebben we het over de versie met grotere 75 kWh-batterij, je kan dit elektrische busje ook bestellen met een accupakket van 50 kWh...
Wat het opladen betreft, hoeft de elektrische Opel Zafira e-Life zich niet te schamen. Hij is standaard uitgerust met een driefasige 11 kW-lader, maar kan ook op gelijkstroom opgeladen worden met een vermogen van 100 kW. In dat geval heb je aan 45 minuten genoeg om de lithium-ionbatterij weer op 80% van zijn kunnen te brengen. Aan een klassiek stopcontact ben je al gauw anderhalve dag kwijt.
Aandrijfgeheel Opel Zafira e-Life
- Elektromotor: synchroon met permanente magneet (voorwielaandrijving)
- Vermogen: 100 kW/136 pk
- Koppel: 260 Nm
Koetswerk Opel Zafira e-Life
- Luchtweerstand: 0
- Gewicht: 2.258 kilogram
- Banden: 215/60 R17 (Hankook Winter ICept LV)
Batterij en laadkenmerken Opel Zafira e-Life
- Batterij: lithium-ion
- Capaciteit: 68 kWh (nuttig)
- Spanning: 400 V
- Vermogen geïntegreerde lader: 11 kW (3-fasig)
- Maximaal laadvermogen: 100 kW (gelijkstroom)
Foto: Dennis Noten
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!