Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto is erg afhankelijk van de temperatuur, van het gereden traject en van de rijstijl van de bestuurder. Het rijbereik kan dan ook sterk verschillen van seizoen tot seizoen, van rit tot rit en van persoon tot persoon.
Bij de detailtests van AutoGids proberen we de invloed van die externe factoren te kanaliseren om tot een zo objectief mogelijk resultaat te komen. Wat levert dat op bij de elektrische Citroën ë-C4 X?
Testwagen Citroën ë-C4 X
- Model: Citroën C4 X
- Versie: ë-C4 X 50 kWh
- Uitrustingsniveau: Shine Pack
- Prijs: overzicht alle versies en prijzen
Testomstandigheden Citroën ë-C4 X
- Aantal testkilometers: 1.100 km
- Weer: winter, variabel (0-13° C)
- Testrijder: Cédric Derèse
Theoretisch verbruik en rijbereik (WLTP) Citroën ë-C4 X
- Elektrisch verbruik: 15,3 kWh/100 km
- Rijbereik: 354 km
Getest verbruik en rijbereik Citroën ë-C4 X
- Testverbruik: 17,5 kWh/100 km
- Effectief rijbereik: 265 km
- Test- versus normverbruik: 83%
Conclusie Citroën ë-C4 X
De Citroën ë-C4 X is inmiddels ook beschikbaar met een grotere batterij met een capaciteit van 54 kWh en dat is een goede zaak, want met het accupakket van 50 kWh komt range anxiety al snel om de hoek loeren. Zodra je langere ritten aanvat die bovendien grotendeels over de snelweg lopen, dan zit je zo aan de onrustwekkende grens van 100 kilometer rijbereik.
Nochtans is de Citroën ë-C4 X een vrij zuinige elektrische auto. Ondanks de relatief lage buitentemperaturen besloten we de intensieve testperiode met een gemiddeld stroomverbruik van 17,5 kWh per 100 kilometer. Dat is een uitstekende 87% van het beloofde WLTP-normverbruik. Het rijbereik bleef evenwel steken op 265 kilometer, wat dus vooral toe te schrijven valt aan de beperkte batterijcapaciteit.
Dat beperkte rijbereik zou minder problematisch zijn, mocht de Citroën ë-C4 X over zijn batterij snel zou kunnen opladen. De Belgische invoerder voorziet sowieso een interne omvormer op drie fases van 11 kW, zodat een vijftal uur moet volstaan om een leeg accupakket weer op peil te krijgen. Snelladen op gelijkstroom kan tot 100 kW, maar in de praktijk laadden we tijdens onze testperiode nooit sneller dan aan 50 kW.
Aandrijfgeheel Citroën ë-C4 X
- Elektromotor: synchroon met permanente magneet (voorwielaandrijving)
- Vermogen: 100 kW/136 pk
- Koppel: 260 Nm
Koetswerk Citroën ë-C4 X
- Luchtweerstand: 0,29
- Gewicht: 1.659 kilogram
- Banden: 195/60 R18 (Michelin e.Primacy)
Batterij en laadkenmerken Citroën ë-C4 X
- Batterij: lithium-ion
- Capaciteit: 46,3 kWh (nuttig)
- Spanning: 400 V
- Vermogen geïntegreerde lader: 11 kW (3-fasig)
- Maximaal laadvermogen: 100 kW (gelijkstroom)
Foto: Jonathan Godin
Uitgelegd: het verschil tussen het beloofde en het echte rijbereik
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!