Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto is erg afhankelijk van de temperatuur, van het gereden traject en van de rijstijl van de bestuurder. Het rijbereik kan dan ook sterk verschillen van seizoen tot seizoen, van rit tot rit en van persoon tot persoon.
Bij de detailtests van AutoGids proberen we de invloed van die externe factoren te kanaliseren om tot een zo objectief mogelijk resultaat te komen. Wat levert dat op bij de elektrische Hyundai Ioniq 6?
Testwagen Hyundai Ioniq 6
- Model: Hyundai Ioniq 6
- Versie: 77,4 kWh RWD
- Uitrustingsniveau: Balance
- Prijs: overzicht alle versies en prijzen
Testomstandigheden Hyundai Ioniq 6
- Aantal testkilometers: 634 km
- Weer: lente, droog en koud (8° C)
- Testrijder: Piet Andries
Theoretisch verbruik en rijbereik (WLTP) Hyundai Ioniq 6
- Elektrisch verbruik: 14,0 kWh/100 km
- Rijbereik: 614 km
Getest verbruik en rijbereik Hyundai Ioniq 6
- Testverbruik: 16,9 kWh/100 km
- Effectief rijbereik: 435 km
- Test- versus normverbruik: 83%
Conclusie Hyundai Ioniq 6
Met zijn gestroomlijnde koetswerk is het verbruik het aspect waar de elektrische Hyundai zou moeten schitteren. Volgens de WLTP-norm heeft de Ioniq 6 een dikke 2,5 kWh/100 km minder nodig dan de technisch zowat identieke Ioniq 5. Het beraadselde ons daarom een beetje dat onze verbruikscijfers een halve kWh hoger afsloten in vergelijking met de detailtest van broerlief. Alweer bewijs dat de testomstandigheden een cruciale rol spelen.
Nu is het door ons gemeten testverbruik van 16,9 kWh per 100 kilometer bijzonder voorbeeldig. Met 83% blijft ook de verhouding tegenover het WLTP-normverbruik erg keurig, waardoor de koude testomstandigheden en de regelmatige snelwegpassages niet al te drastisch inhakten op het beloofde rijbereik. In werkelijkheid geraakten we ongeveer 450 kilometer ver op een lading.
Dankzij de boordspanning van 800 volt kan de Hyundai Ioniq 6 snellaadpieken tot 233 kW aan, zodat je aan een kwartiertje genoeg hebt om de batterijen weer van 10 naar 80 procent van hun capaciteit te brengen. Bovendien kan de elektrische Hyundai ook uitpakken met een vehicle-to-loadaansluiting (V2L) en de mogelijkheid tot bidirectionaal laden, waarbij de Ioniq 6 als mobiele thuisbatterij fungeert.
Aandrijfgeheel Hyundai Ioniq 6
- Elektromotor: synchroon met permanente magneet (achterwielaandrijving)
- Vermogen: 168 kW/228 pk
- Koppel: 350 Nm
Koetswerk Hyundai Ioniq 6
- Luchtweerstand: 0,21
- Gewicht: 2.018 kilogram
- Banden: 225/55 R8 (Nexen Nfera Sport)
Batterij en laadkenmerken Hyundai Ioniq 6
- Batterij: lithium-ion
- Capaciteit: 74 kWh (nuttig)
- Spanning: 800 V
- Vermogen geïntegreerde lader: 11 kW (3-fasig)
- Maximaal laadvermogen: 233 kW (gelijkstroom)
Foto: Lennen Descamps
Uitgelegd: het verschil tussen het beloofde en het echte rijbereik
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!