Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Wat is het echte rijbereik van de elektrische BMW iX1?

Geschreven door Klaas Janssens op 21-04-2023

Het theoretische rijbereik van de BMW iX1 xDrive30 bedraagt 421 kilometer. Maar hoe ver geraakt deze elektrische auto echt op een batterijlading? AutoGids doet de test.

Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto is erg afhankelijk van de temperatuur, van het gereden traject en van de rijstijl van de bestuurder. Het rijbereik kan dan ook sterk verschillen van seizoen tot seizoen, van rit tot rit en van persoon tot persoon.

Bij de detailtests van AutoGids proberen we de invloed van die externe factoren te kanaliseren om tot een zo objectief mogelijk resultaat te komen. Wat levert dat op bij de elektrische BMW iX1?

Testwagen BMW iX1

Testomstandigheden BMW iX1

  • Aantal testkilometer: 1.250 km
  • Weer: winter, variabel (-2 à 15° C)
  • Testrijder: Cédric Derèse

Theoretisch verbruik en rijbereik (WLTP) BMW iX1

  • Elektrisch verbruik: 17,1 kWh/100 km
  • Rijbereik: 421 km

Getest verbruik en rijbereik BMW iX1

  • Testverbruik: 23,2 kWh/100 km
  • Effectief rijbereik: 275 km
  • Test- versus normverbruik: 65%

Conclusie BMW iX1

In de praktijk ligt het energieverbruik van de elektrische BMW iX1 een pak hoger dan aangekondigd op het homologatieformulier. Daarbij moeten we zekeren de winterse weerstomstandigheden tijdens onze testperiode in rekening brengen, met temperaturen die vaak onder de 5 graden Celsius doken. Hoe dan ook zijn we er nooit in geslaagd minder dan 21,2 kWh/100 kilometer te verbruiken - tijdens een ecorun in Efficient-modus. 

Ons gemiddelde testverbruik met de BMW iX1 bedroeg uiteindelijk 23,2 kWh/100 kilometer, wat zich vertaalde in een effectief rijbereik van 275 kilometer. Daarmee blijft de elektrische SUV steken op 65% van de beloofde actieradius.

Aandrijfgeheel BMW iX1

  • Elektromotoren (voor/achter): synchroon met niet-permanente magneet (vierwielaandrijving)
  • Vermogen: 200 kW/272 pk
  • Koppel: 494 Nm

Koetswerk BMW iX1

  • Luchtweerstand: 0,26
  • Gewicht: 2.085 kilogram
  • Banden: 245/45 R19 (Michelin e.Primacy)

Batterij en laadkenmerken BMW iX1

  • Batterij: lithium-ion
  • Capaciteit: 64,7 kWh (nuttig)
  • Spanning: 286 V
  • Vermogen geïntegreerde lader: 11 kW (3-fasig)
  • Maximaal laadvermogen: 130 kW (gelijkstroom)

Foto: Jonathan Godin

Bekijk ook onze video van de BMW iX1

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten