Ooit, maar nu nog niet.
Je betaalt voor een EV gemiddeld zo’n 10.000 euro meer dan voor een gelijkaardig model met verbrandingsmotor, en dat is een forse stapel zuurverdiend spaargeld. Cruciaal in de berekening is echter het aantal kilometers dat je jaarlijks aflegt. Hoe meer dat er zijn, hoe sneller je de investering terugverdient, want zo goed als alle gebruikskosten van een elektrische auto zijn lager dan die met een verbrandingsmotor.
Ga je over tot aankoop, zorg dan ook voor een eigen oplaadpunt. Qua openbare laadinfrastructuur zijn we er immers nog niet; er gaapt een gigantische kloof met wat er is en met wat er zou moeten zijn. Elke extra elektrische auto op de weg doet natuurlijk de investeringen in infrastructuur aanzwengelen, maar dat is het verhaal van de kip en het ei.
De techniek evolueert echter razendsnel en in de goede richting. Opladers worden slimmer en kunnen zonnepanelen integreren in het laadproces, EV’s kunnen op termijn dienen als thuisbatterij en ook naar reizen toe is er weinig vuil aan de lucht, zo leerden we uit de getuigenissen van bij Touring. Het lijkt dus een kwestie te worden van tijd en boterhammen. We spreken elkaar weer in 2023.
Overzicht dossier "Elektrisch rijden voor particulieren"
DEEL 1 Wordt EV-rijden verplicht?
DEEL 2 Wanneer wordt EV-rijden betaalbaar?
DEEL 3 Wat is de gebruikskost van een elektrische auto?
DEEL 4 Hoe zit het met het opladen?
DEEL 5 Wat als ik geen eigen oprit heb?
DEEL 6 Kan ik ermee op vakantie?
DEEL 7 Dan maar een hybride?
DEEL 8 Tweedehands dan maar?
DEEL 9 Hoe zit het met de restwaarde?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!