Ja, maar tegelijk ook nee.
Er is ondertussen een zeker aanbod aan tweedehands EV’s. Met weinig kilometers, aanzienlijke luxe én een aanvaardbaar prijskaartje. Alleen zijn dat vaak elektrische wagens van de eerste generatie. Met dus een beperkte batterijcapaciteit en een nogal rudimentair elektrisch management. Lees: ideaal als tweede auto, maar te beperkt qua rijbereik om hem ook in te kunnen zetten als primaire gezinswagen.
Waardoor de VW E-Golfs, Nissan Leafs, Renault Zoe’s, BMW i3’s of Mitsubishi i-MiEV’s van deze wereld toch weer te duur worden om daadwerkelijk interessant te zijn. En in een aanzienlijk deel van voorgenoemde voorbeelden ook gewoon te klein.
Hoelang leeft de batterij?
Bovendien luidt de vraag hoe het zit met de degradatie van de batterijen. Hoewel de eerste onderzoeken laten uitschijnen dat de lithium-ions van gisteren en vandaag heel wat langer meegaan dan de auto die ze moeten aandrijven (bij Nissan schatten ze de levensduur van hun allereerste batterijpakketten op 22 jaar), zal de effectieve tijd dat eerst nog moeten uitwijzen.
Indien dit klopt, dan breekt over enkele jaren een interessante periode aan om de occasiemarkt af te schuimen naar gebruikte EV’s. Minder onderhevig aan slijtage (zowel de batterij als de elektromotoren), zouden leeftijd en kilometerstand er immers een veel kleinere rol spelen dan bij de verbrandingmotoren van vandaag.
Overzicht dossier "Elektrisch rijden voor particulieren"
DEEL 1 Wordt EV-rijden verplicht?
DEEL 2 Wanneer wordt EV-rijden betaalbaar?
DEEL 3 Wat is de gebruikskost van een elektrische auto?
DEEL 4 Hoe zit het met het opladen?
DEEL 5 Wat als ik geen eigen oprit heb?
DEEL 6 Kan ik ermee op vakantie?
DEEL 7 Dan maar een hybride?
DEEL 9 Hoe zit het met de restwaarde?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!