De zuiver elektrische of plug-inhybride auto wordt geacht de productie van broeikasgassen, met name CO2, te verminderen. Het is dan ook volstrekt belachelijk om hem op te laden met elektriciteit die is opgewekt door een kolen- of zelfs een gascentrale, wat een negatief effect zou hebben op de totale koolstofbalans.
Elektriciteit die wordt opgewekt door kerncentrales, heeft een zeer lage koolstofimpact, maar veroorzaakt uiteraard ander afval...
Groene elektriciteit
Idealiter zou de auto natuurlijk moeten worden gevoed door ‘groene’ elektriciteit, afkomstig van hernieuwbare energiebronnen zoals zonnepanelen, windmolens of waterkrachtcentrales. Dat is echter in de meeste gevallen nog niet het geval... Het is waar dat steeds meer energieleveranciers ‘groene’ stroom beginnen aan te bieden, maar wanneer de wind of de zon het laat afweten, vallen ze wel terug op klassieke, minder milieuvriendelijke elektriciteit.
Capaciteit elektriciteitsnet?
Een andere uitdaging die zich aandient bij de ontwikkeling van de geëlektrificeerde auto, betreft de capaciteit van het Belgische elektriciteitsnet: als een groot deel van het wagenpark geëlektrificeerd wordt en iedereen zijn auto ‘s avonds op hetzelfde tijdstip oplaadt – bijvoorbeeld om 19 uur – zal het Belgische netwerk dat niet aankunnen. De massale opkomst van elektrische voertuigen moet dus gepaard gaan met digitale reguleringstools om de oplaadmomenten te beheren en zo de pieken in de vraag op het net af te vlakken.
Anderzijds kunnen sommige elektrische auto’s de energie opslaan die bijvoorbeeld door zonnepanelen wordt geproduceerd, zodat ze in de toekomst een troef zouden kunnen worden voor het beheer van de elektriciteitsvoorraden. Wordt vervolgd...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!