In België is er geen rechtstreekse overheidssteun meer bij de aankoop van een geëlektrificeerde auto, zelfs niet voor zuiver elektrische voertuigen. Die laatste zijn wel vrijgesteld van ‘rijtaksen’ in Vlaanderen, terwijl in Brussel en Wallonië de belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting zijn begrensd tot het minimum.
Voor particulieren volstaat dat echter niet om de hogere aankoopprijs te compenseren. Elektrische voertuigen zijn daarentegen wél interessant voor zelfstandigen en bedrijven, die ze voor 100 procent kunnen aftrekken van de belastingen.
En PHEV's?
Dat geldt ook voor de meeste plug-inhybrides (op voorwaarde dat ze niet meer dan 50 gram CO2 per km uitstoten en dat de energiecapaciteit van hun batterij minstens 0,5 kWh per 100 kilogram voertuiggewicht bedraagt).Maar de fiscale voordelen voor plug-inhybrides zullen geleidelijk worden verminderd.
- Voor modellen die vanaf 1 januari 2023 worden aangeschaft, wordt de aftrekbaarheid van de kosten voor fossiele brandstoffen (dus niet voor elektriciteit) al beperkt tot 50 procent (om de bestuurders aan te moedigen zoveel mogelijk elektrisch te rijden).
- En voor plug-ins die vanaf 1 juli 2023 worden aangekocht, zal de aftrekbaarheid in haar geheel geleidelijk worden verlaagd. Vanaf 2026 zal het zelfs helemaal niet meer mogelijk zijn om een plug-inhybride voertuig fiscaal af te trekken (net zomin als een zuivere hybride of een auto met verbrandingsmotor).
Alleen ‘zero emission’-voertuigen (lees: volledig elektrisch op batterijen of op waterstof) zullen aftrekbaar blijven voor zelfstandigen en bedrijven – aanvankelijk nog 100 procent, maar ook daar zal de aftrekbaarheid geleidelijk worden verlaagd, tot maximaal 67,5 procent in 2031.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!