Naast een lager brandstofbudget biedt een geëlektrificeerde auto ook de mogelijkheid om te besparen op onderhoud. Zelfs met een gewone zelfopladende hybride auto kun je de onderhoudskosten al drukken. De remmen slijten bijvoorbeeld minder snel, omdat het regeneratiesysteem de auto bij het begin van de pedaalslag laat vertragen zonder gebruik te maken van de remblokken en -schijven.
Bij sommige modellen (met name bij de hybride Toyota’s) is er ook geen klassieke versnellingsbak, zodat je nooit de koppeling hoeft te vervangen. Bij een plug-inhybride wordt de slijtage van de mechanische onderdelen van de verbrandingsmotor vanzelfsprekend minder naarmate je meer gebruikmaakt van de elektrische rijmodus.
Onderhoudskosten en garantie
De volledig elektrische auto kost het minste aan onderhoud (geen olie, geen filters, geen distributieriem, geen koppeling, geen versnellingsbak, enzovoort). Bovendien is de elektromotor zeer betrouwbaar, omdat hij weinig bewegende delen omvat: geen zuigers, geen kleppen, geen turbo, en dergelijke meer.
Omdat BEV’s zwaarder zijn dan benzine-, diesel- of hybride auto’s, hebben de ophanging en de banden dan weer iets meer te lijden, vooral bij een gespierde rijstijl.
Daarnaast valt ook nog te bezien hoe lang de batterij precies meegaat. De meeste constructeurs geven garantie voor een periode van 8 jaar of 160.000 kilometer. Als de batterijcapaciteit tijdens die periode onder een bepaald niveau zakt (in de meeste gevallen 70 procent), wordt de batterij gratis vervangen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!