Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Hoeveel bedragen de oplaadkosten van een elektrische auto?

Geschreven door Olivier Maloteaux op 31-12-2022

De groene auto in 10 vragen: Hoeveel bedragen de oplaadkosten van een elektrische auto?

Een makkelijke vraag met een moeilijk antwoord. Het hangt er immers van af waar je je elektrische voertuig inplugt...

Thuis laden

De goedkoopste manier is om dat thuis te doen. De kosten worden dan bepaald door het contract dat je hebt afgesloten met je elektriciteitsleverancier, en kunnen dus sterk uiteenlopen (dag-nachtteller, enzovoort). Als we echter uitgaan van een richtprijs tussen 0,25 en 0,28 euro/kWh, bedraagt het brandstofbudget ongeveer 4,5 euro/100 km voor een compacte auto, zoals de Renault Mégane E-Tech Electric of VW ID.3 (op basis van een gemiddeld verbruik van 17 kWh/100 km dat tijdens onze tests werd opgetekend).

Een gelijkwaardige diesel- of benzineauto kost op dit ogenblik vlotjes meer dan twee keer zoveel aan brandstof… En voor wie over zonnepanelen beschikt en kan laden met gratis stroom, kan het elektriciteitsbudget nog lager zijn.

Openbare laadpaal

Opladen aan een openbare semisnelle laadpaal op wisselstroom is aanzienlijk duurder dan thuis: de prijzen variëren sterk, maar gemiddeld kost een oplaadbeurt aan een AC-terminal (7,4, 11 of 22 kW) ongeveer 0,45 euro/kWh. Dat is iets minder dan 8 euro/100 km voor de Renault en VW in ons voorbeeld en nog altijd goedkoper dan een gelijkwaardig benzine- of dieselvoertuig.

Snelladen

Bij een snellaadstation van 50 kW of meer varieert de prijs tussen 0,7 en 0,8 €/kWh zonder abonnement (abonnees kunnen hier goedkoper opladen). Dat geeft een kostprijs van ongeveer 12-13 €/100 km voor de Renault en VW in het voorbeeld. Het brandstofbudget ligt in dat geval… hoger dan bij een gelijkwaardige benzine- of dieselauto. Behalve bij Tesla’s Superchargers, waar snelladen iets goedkoper is.

Bij die vergelijking hierboven hoort nog wel een kanttekening. In alle gevallen moet je bij het opladen rekening houden met verliezen die worden veroorzaakt door de opwarming van de kabel en de batterij, en die kunnen oplopen tot 20 procent. Maar zelfs als je die in rekening brengt, liggen de brandstofkosten nog altijd lager voor de elektrische auto dan voor een benzine- of dieselalternatief – tenzij dus aan de snellader.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten