Het klassieke huishoudelijke stopcontact is eigenlijk niet geschikt voor moderne elektrische auto’s met hun grote batterijen. Het maximale oplaadvermogen bedraagt in dat geval maar 2,3 kW, omdat de meeste autokabels het opladen beperken tot 10 ampère om oververhitting te voorkomen (230 volt x 10 ampère = 2.300 watt of 2,3 kilowatt).
Om de batterij van een VW ID.3 58 kWh volledig op te laden is dus minstens 25 uur nodig (58 kWh : 2,3 kW = 25 uur), verliezen door opwarming niet meegerekend. Voor een kortere oplaadtijd is een laadstation de beste keuze, temeer omdat dat ook veiliger is en je huis beschermt tegen gesprongen zekeringen of, erger nog, brand.
Premies voor thuisstations?
Je kunt kiezen tussen een enkelfasig (3,7 of 7,4 kW) of driefasig (tot 11 of 22 kW) oplaadstation. De eenvoudigste terminals beginnen bij 600 euro – exclusief installatie, die vaak minimaal 500 euro kost, of zelfs aanzienlijk meer, afhankelijk van de aanpassingen die aan het elektriciteitsnet moeten worden doorgevoerd.
‘Slimme’ oplaadstations zijn duurder (vanaf zo’n 1.000 euro) maar ook efficiënter, omdat ze het opladen afstemmen op de andere elektriciteitsbehoeften van het huishouden.
Wat incentives betreft, is er geen rechtstreekse premie voor de aankoop van een oplaadstation, maar de overheid wil het aantal oplaadstations toch een boost geven door middel van een gunstige fiscaliteit voor zowel bedrijven als particulieren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!