Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Waarop moet ik letten bij de aankoop van een elektrische wagen?

Geschreven door Olivier Maloteaux op 03-01-2023

De groene auto in 10 vragen: Waarop moet ik letten bij de aankoop van een elektrische wagen?

Het rijbereik van een elektrische auto is natuurlijk een erg belangrijk criterium, maar de oplaadtijd is haast even belangrijk... Sommige elektrische auto’s laden veel trager op dan andere. Wij raden aan om te kiezen voor een model met een driefasige interne wisselstroomlader, die tot 11 of 22 kW oplaadvermogen biedt.

Als je EV beschikt over een enkelfasige interne oplader van 7,4 kW, kun je wel aan een driefasige terminal van 11 kW opladen, maar slechts met... 3,7 kW. Dat komt doordat de auto maar één van de drie fasen van de oplaadterminal zal gebruiken (11 : 3 = 3,7). In dat geval ben je sneller gediend aan een eenfasig laadstation van 7,4 kW – of een driefasig van 22 kW (3 x 7,4 kW).

Rijbereik in de winter

Het is ook belangrijk om te weten dat de elektrische auto in de winter minder rijbereik heeft: als het koud is, dalen het geleidingsvermogen en de snelheid van de chemische reacties in de batterijcellen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat het gebruik van de interieurverwarming (elektrisch, dus) eveneens aan de batterijlading vreet, ook al hebben veel modellen een warmtepompsysteem dat minder energie verbruikt dan een klassieke weerstandsverwarming.

Bij vriestemperaturen kan een elektrische auto die zijn verwarmingssysteem gebruikt, 35 procent van zijn rijbereik verliezen, en soms zelfs meer!

Slijtage batterij

Mettertijd gaat de batterij achteruit, waardoor ze van haar capaciteit verliest. Die achteruitgang hangt niet alleen af van het soort gebruik en de kilometerstand van de auto, maar ook van de rijstijl: door sportief te rijden met hard optrekken en afremmen kan de batterij gaan verhitten en voortijdig slijten.

Ook regelmatig snelladen met een hoog vermogen (gelijkstroom of DC) veroorzaakt verhitting van de batterij en kan de cellen verzwakken. Veelvuldig rijden met een volledig opgeladen of, omgekeerd, bijna ontladen batterij versnelt eveneens de veroudering. Het verdient de voorkeur om te rijden met een batterij die minimaal 20 en maximaal 80 procent is opgeladen.

Ten slotte moet je ook weten dat een batterij niet alleen verslijt wanneer de auto rijdt (cyclusveroudering), maar ook achteruitgaat wanneer de auto stilstaat (kalenderveroudering). Dat komt doordat een batterij in rusttoestand onderhevig is aan externe omstandigheden, die ook van invloed zijn op zijn veroudering. Daarom is het beter de auto in een garage te parkeren dan op straat.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten