Of we dat nu willen of niet, vroeg of laat rijden we allemaal met een elektrische auto. Maar die nakende EV-switch vormt voor vele automobilisten eerder een probleem dan een oplossing. Daarom stelt AutoGids de prangende vragen die niemand zich nog durft stellen - een soort elektrische auto voor dummies. Zodat de mist die vandaag nog rond elektrische wagens hangt, beetje bij beetje optrekt.
PLAYLIST Alle ABC-video's verzameld - Electric Cars for Dummies
Deze keer: Snel laden of traag laden, hoe zit dat in elkaar? Bekijk de video!
Samenvatting: wissel- versus gelijkstroom
Ons elektriciteitsnetwerk werkt op wisselstroom. De batterij van je elektrische auto werkt daarentegen op gelijkstroom.
Aan de publieke laadpaal maak je gebruik van de zogeheten interne omvormer. Dat wil zeggen dat de wisselstroom in de auto zelf wordt omgezet. In de meeste elektrische auto’s is die omvormer begrenst op 11 kW. Dat betekent dus concreet dat – mocht je een batterij hebben van 100 kWh – je een dikke 9 uur moet laden om die van volledig leeg terug volledig vol te krijgen.
Snelladen
Bij een snellader zit die omvormer in de lader zelf. Daar is meer plek, dus kan die omvormer ook grotere vermogens aan. Tot 350 kW zelfs. Reken we terug met een batterij van 100 kWh, dan zou die nu in een half uur terug vol moeten zijn. Tot daar de theorie.
In praktijk echter reken we bij snelladers tussen 10 en 80 procent, nooit tot 100%. En wel om deze reden. Laden op wisselstroom is als het traag uitgieten van een cola. Dat kan je geleidelijk aan van leeg tot vol. Bij snelladen giet je echter door waardoor je glas op een gegeven ogenblik overloopt. Wil je dat ook volledig vullen, dan dien je te wachten tot het schuim wegzakt om vervolgens ook traag bij te gieten. Da’s exact wat er gebeurt bij snelladen eens je die 80 procent hebt overschreden. Eens voorbij die limiet, laad je in principe even snel als aan een gewone wallbox
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!