Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Het ABC van de EV - Wat heb ik nodig om thuis te laden?

De elektrische auto komt met een heleboel obstakels die we proberen te overwinnen in deze videoreeks. Zo legt AutoGids je uit wat je nodig hebt om je EV thuis op te laden.

Of we dat nu willen of niet, vroeg of laat rijden we allemaal met een elektrische auto. Maar die nakende EV-switch vormt voor vele automobilisten eerder een probleem dan een oplossing. Daarom stelt AutoGids de prangende vragen die niemand zich nog durft stellen - een soort elektrische auto voor dummies. Zodat de mist die vandaag nog rond elektrische wagens hangt, beetje bij beetje optrekt. Deze keer: Wat heb je nodig om je EV thuis op te laden? Bekijk de video!

Samenvatting: ga voor een wallbox met load balancing

Hoe je thuis laadt, hangt vooral af van het aantal kilometers je dagelijks aflegt. En dus hoelang je elektrische auto daarna aan de stekker moet hangen om je de volgende dag weer stressvrij naar je bestemming te brengen. Aan een gewoon huis-tuin-en-keukenstopcontact laad je aan maximaal 2,3 kW.

Heeft je EV een accupakket van 100 kWh, dan ben je vertrokken voor 45 uur vooraleer die lege batterij weer volledig geladen is. Belangrijke tip: hou je het bij een gewoon stopcontact: ga dat voor een versterkt exemplaar. Die is wel voorzien om gedurende een hele tijd zijn volle vermogen af te geven.

Puur uit veiligheidsoverwegingen zouden we voor het laden van een EV dan ook een wallbox aanraden. Liefst eentje met load balancing, omdat die dan permanent monitort hoeveel je huis verbruikt en daar dan de laadcapaciteit naar aanpast. Dat beperkt pieken in je stroomverbruik en drukt dus ook de elektriciteitskosten.

Een- versus driefasig

Je kan in principe ook sneller laden. Hoe snel? Wel, dat hangt af van je thuisinstallatie. Is die 1-fasig, dan is dat door de band genomen tot 3,7 kW. Heb je een driefasige installatie, dan is dat 11 kW (3,7 X 3). Het is dus niet dat een wallbox automatisch 3-fasig moet of zal laden. Alweer, mits wat planning volstaat zelfs die 2,3 kW van de Mode 2-kabel. 3,7 kW is dan ook ruimschoots voldoende om je EV in 99 procent van de situaties voldoende geladen te krijgen.

Trager laden is ook gezonder voor je batterij. Met andere woorden, wij zien dan ook geen enkele reden waarom je zou investeren in de upgrade van een 1-fasig naar een 3-fasig netwerk. Tenzij je die snelheid echt nodig zou hebben.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten