Specifieke kenmerken
Van het einde van de Tweede Wereldoorlog in 1945 tot de val van de Berlijnse Muur in 1989 werden de meeste voertuigen in de voormalige Oostbloklanden min of meer plaatselijk geproduceerd, op enkele uitzonderingen na. Zo konden de rijkste Polen die geen interesse hadden in de binnenlandse producten (de Syrena, Polski en Warszawa van FSO bijvoorbeeld) hun toevlucht zoeken tot een Oost-Duitse Wartburg, een Tsjechoslowaakse Skoda of een Russische Wolga. Maar dat was het zo'n beetje.
Na de aankoop werd alles een strijd, en werden deze wagens onderhouden (lees: ‘bij elkaar gehouden’) met stukjes touw, vergezeld van een emmer creativiteit maar zonder veel respect voor de oorsprong. Daarom is het een utopie om vandaag een Warszawa te vinden die er precies zo uitziet als de auto die uit de fabriek kwam. Er zijn weliswaar volledig opnieuw gebouwde exemplaren te koop, maar zij missen zowel patina als authenticiteit. Daarbij komt nog dat de nostalgie waarmee ze omringd zijn, ervoor zorgt dat plaatselijke verzamelaars ze ten zeerste op prijs stellen.
Formaliteiten
- Documenten die je aan de koper moet vragen: de ‘karta pojazdu’, de ‘dowod rejestracyjny’ en natuurlijk het gelijkvormigheidsattest of COC (indien beschikbaar), alsook een factuur met de volledige contactgegevens, de aankoopprijs en het VIN-nummer.
- Transport: met een vrachtwagen of aanhangwagen.
- Belastingen: geen, als het voertuig in Polen is ingeschreven.
- Munteenheid: zloty.
- Talen die bij de onderhandelingen worden gebruikt: Pools, Engels en Duits.
En verder?
Meer nog dan de af te leggen afstand is de taalbarrière het eerste obstakel waarmee potentiële kopers worden geconfronteerd. Pools is, net als alle andere Slavische talen, niet gemakkelijk te begrijpen, te spreken, te lezen of te schrijven. Gelukkig is het vaak mogelijk om in het Duits (met oudere mensen ) of Engels (met jongere mensen) te converseren.
Bij de gemiddelde particulier of handelaar is het grootste probleem dat hij, door een gebrek aan kennis of interesse, nauwelijks het verschil kent tussen een klassieker en een gewone tweedehandswagen. Daardoor verlies je vaak veel tijd en energie met het zoeken naar je zeldzame parel. Gelukkig zijn er gespecialiseerde professionals en vintage clubs die je kunnen helpen.
Veelal zijn de oldtimers perfect gerestaureerd, omdat geschoolde werkkrachten in overvloed beschikbaar zijn. Voor ontbrekende onderdelen kunnen grote markten (‘giełda samochodowa’) en websites zoals allegro.pl je helpen, althans voor de meest voorkomende en gezochte modellen. Maar let op voor gereviseerde onderdelen of kopieën van slechte kwaliteit.
Wat ga je daar zoeken?
Plaatselijke producten en in het bijzonder de Warszawa 200/201/202 (ex-Pobeda), hun opvolgers 223/244 alsmede de daarvan afgeleide breaks (223K/224K). Andere interessante modellen zijn de break Wartburg Camping 311-5 en 312-5, de 311-3 coupé en 313-1 roadster, de Skoda 450/Felicia cabriolet en natuurlijk alle Tatra's.
Meer weten?
Lees het volledige dossier "Een oldtimer kopen in het buitenland" in AutoGids Classics #2. Of volg een van onderstaande links.
- Een klassieker kopen in de Verenigde Staten
- Een klassieker kopen in Duitsland
- Een klassieker kopen in Frankrijk
- Een klassieker kopen in het Verenigd Koninkrijk
- Een klassieker kopen in Italië
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!