Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Wat is het echte rijbereik van de elektrische MG 4?

Geschreven door Klaas Janssens op 17-03-2023

Het theoretische rijbereik van de MG 4 (64 kWh Luxury) bedraagt 435 kilometer. Maar hoe ver geraakt deze elektrische auto echt op een batterijlading? AutoGids doet de test.

Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto is erg afhankelijk van de temperatuur, van het gereden traject en van de rijstijl van de bestuurder. Het rijbereik kan dan ook sterk verschillen van seizoen tot seizoen, van rit tot rit en van persoon tot persoon.

Bij de detailtests van AutoGids proberen we de invloed van die externe factoren te kanaliseren om tot een zo objectief mogelijk resultaat te komen. Wat levert dat op bij de MG 4?

Testwagen MG 4

Testomstandigheden MG 4

  • Aantal testkilometers: 569,2 km
  • Weer: winter, koud en grijs (3° C)
  • Testrijder: Steven Appelmans

Theoretisch verbruik en rijbereik (WLTP) MG 4

  • Elektrisch verbruik: 16,6 kWh/100 km
  • Rijbereik: 435 km

Getest verbruik en rijbereik MG 4

  • Testverbruik: 22,6 kWh/100 km
  • Effectief rijbereik: 270 km
  • Test- versus normverbruik: 62%

Conclusie MG 4

Het gemiddelde stroomverbruik van 22,6 kWh per 100 km dat we met de MG 4 Luxury klokten, ligt een heel eind boven de 16,6 kWh die de Chinese constructeur opgeeft. Het rijbereik van deze 64 kWh-versie bleef tijdens de testweek dan ook steken op 270 kilometer. Dat is slechts 62% van de beloofde 435 kilometer.

LEES OOK Detailtest MG 4 64 kWh Luxury (2023)

In absolute zin is het door ons gemeten testverbruik van de MG 4 erg hoog, toch kunnen we daar vrede mee nemen. Tijdens de testperiode kwam het kwik immers met moeite boven het nulpunt uit, waardoor de verwarmingselementen overuren gedraaid hebben. Tel daar de extra weerstand van de winterbanden bovenop en je weet dat het stroomverbruik een stuk beter kan.

Aandrijfgeheel MG 4

  • Elektromotor: synchroon met permanente magneet (achterwielaandrijving)
  • Vermogen: 150 kW/204 pk
  • Koppel: 250 Nm

Koetswerk MG 4

  • Luchtweerstand: 0,27
  • Gewicht: 1.686 kilogram
  • Banden: 215/50 R17 (Hankook Winter I*Cept RS3)

Batterij en laadkenmerken MG 4

  • Batterij: lithium-ion
  • Capaciteit: 61,6 kWh (nuttig)
  • Spanning: 400 V
  • Vermogen geïntegreerde lader: 11 kW (3-fasig)
  • Maximaal laadvermogen: 135 kW (gelijkstroom)

Foto: Dennis Noten

Uitgelegd: het verschil tussen het beloofde en het echte rijbereik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten