Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Hoe koop je een klassieke auto in Duitsland? (2/6)

Nauwkeurigheid en van uitmuntendheid zijn in Duitsland geen loze begrippen. Als je een originele, kwalitatieve of gerestaureerde oldtimer zoekt, mag je dit land beslist niet overslaan. Zo koop je een klassieke auto in Duitsland.

Specifieke kenmerken

Duitsers stellen erg hoge eisen aan de staat van hun voertuigen: je ziet zelden vuile auto’s op hun wegen. Ze rijden graag snel en vertrouwen over het algemeen op grote netwerken voor een nauwgezet onderhoud. Bovendien zijn de technische inspecties er streng, maar tot op zekere hoogte ruimdenkender dan in België. Zo aanvaardt Duitsland bepaalde technische wijzigingen aan het voertuig, die soms ingrijpend kunnen zijn, zoals tuning (krachtigere motor met een andere cilinderinhoud bijvoorbeeld), op voorwaarde dat deze vooraf naar behoren zijn gehomologeerd. Vreemd genoeg lijkt het reële aantal kilometers geen prioriteit te zijn, en bestaat ook daar het fenomeen van teruggedraaide kilometertellers.

Formaliteiten

  • Documenten die je aan de koper moet vragen: de ‘Fahrzeugbrief’, het gelijkvormigheidsattest of COC (indien beschikbaar), alsook een factuur met de volledige contactgegevens, de aankoopprijs en het VIN-nummer.
  • Transport: met een vrachtwagen of aanhangwagen. Een andere mogelijkheid is de auto zelf naar België rijden met transitplaten.
  • Belastingen: geen, als het voertuig in Duitsland is ingeschreven.
  • Munteenheid: euro.
  • Talen die bij de onderhandelingen worden gebruikt: Duits of Engels.

En verder?

Afgezien van veel Duitsers die weinig Engels spreken, is het heel eenvoudig om in dat land te onderhandelen en een auto te kopen. Algemeen gesproken worden prijsonderhandelingen er niet echt aanvaard en/of gewaardeerd. En als het gebeurt, is het altijd in de marge. Bovendien houdt de Duitse mentaliteit niet van besluiteloosheid of onduidelijkheid. Een klant die ‘komt kijken’ zonder echte koopintentie wordt er beschouwd als ongewoon en storend. Je kunt maar beter een duidelijk idee hebben en je tot de essentie beperken. Als de verkoper je als een fantast of toerist ziet, is de kans groot dat hij elke onderhandeling weigert.

In Duitsland is een verkoop een ernstige affaire, die geen ruimte laat voor onnodig uitstel en aanmatiging. Je kunt nadenken of aarzelen, maar er is geen tijd om te komen en terug te komen. Nog iets: omdat de winters in Duitsland streng kunnen zijn en de wegen er vaker besneeuwd bij liggen, wordt er veel zout gestrooid. Helaas zijn de slecht beschermde koetswerken van oldtimers erg vatbaar voor roest.

Wat ga je daar zoeken?

Bij voorkeur wagens van de nationale merken. Duitsland is - naturlich! - een paradijs voor BMW's, Mercedessen, Porsches of, op een meer betaalbare schaal, Fords en Opels. Je vindt er ook NSU's en Borgwards, maar opgelet, voor de meer gewilde producten swingen de prijzen vaak de pan uit. Duitse autoliefhebbers zijn doorgaans fijnproevers en aarzelen niet om diep in de buidel te tasten voor ‘mooie koopwaar’. Daarnaast tref je in Duitsland ook veel Amerikaanse voertuigen aan. Niet onlogisch want de VS hebben er veel grote militaire basissen, het land is dus een belangrijke draaischijf voor Amerikaanse expats.

Meer weten?

Lees het volledige dossier "Een oldtimer kopen in het buitenland" in AutoGids Classics #2. Of volg een van onderstaande links.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten