Specifieke kenmerken
De Verenigde Staten is als het ware een continent. Een oldtimer die je in Michigan aantreft, verkeert dus niet noodzakelijk in dezelfde staat als een identiek model dat in Californië, Arizona of Florida heeft gestaan. Maar opgelet voor clichés. Het klopt dat de eerstgenoemde vaak meer roest vertoont dan de andere, terwijl de laatstgenoemde eerder zullen kampen met gebreken die typisch zijn voor voertuigen uit zonovergoten streken, zoals gebarsten plastics, verbleekte stoffen en vage kleuren.
Toch moeten we enigszins nuanceren. Een liefhebber die in Detroit woont en een oldtimer bezit, zal er niet gauw mee op stap gaan bij regen of sneeuw. De wagen in kwestie blijft dan niet alleen vrij van roest, maar ook van zonneslag. In de VS stempelen constructeurs het chassisnummer niet. Dat moet je dus in België laten doen voor je met je auto naar de technische keuring gaat. Ook moet je een certificaat kunnen voorleggen dat de stempel bevestigt (een document dat op het internet kan worden gekocht voor 150 tot 250 euro).
Formaliteiten
- Documenten die je aan de verkoper moet vragen: eigendoms- of inschrijvingsbewijs (‘title’ of ‘registration certificate’, naargelang de staat waar het voertuig zich bevindt) en een factuur met de volledige contactgegevens, de verkoopprijs en het VIN-nummer.
- Transport: per vrachtwagen binnen de VS en vervolgens per schip in een container.
- Belastingen: ja, douane + btw.
- Munteenheid: dollar.
- Talen die bij de onderhandelingen worden gebruikt: Engels of Spaans.
En verder
Voor niet-ingewijden is het een complexe aangelegenheid om een auto kopen in de Verenigde Staten. Er is een taalbarrière en een grote afstand die je moet overbruggen. Elk project zal veel tijd in beslag nemen, of het nu gaat om de betaling of repatriëring van het voertuig (reken op minimaal twee maanden tussen de aankoop en de levering van het voertuig aan je deur).
We kunnen je alleen maar aanraden een beroep te doen op een tussenpersoon voor de transport- en invoerformaliteiten en, beter nog, op een deskundige die het voertuig voor jou gaat onderzoeken. Daartoe kun je contact opnemen met ondernemingen zoals Auto Appraisal Group Ltd of Lemon Squad, die je voor een redelijke prijs een gedetailleerd rapport over de staat van de wagen zullen bezorgen. Als de aankoop eenmaal achter de rug is, mag je niet vergeten de nodige verzekeringen af te sluiten voor het transport over land en zee. En natuurlijk mag je een kruis zetten over alle eventuele garanties op het voertuig.
Wat ga je daar zoeken?
Alle Amerikaanse voertuigen, van pony cars (Ford Mustang, Chevrolet Camaro...) tot de krachtigste muscle cars (Pontiac GTO, Plymouth 'Cuda...), maar ook de grote breaks uit de jaren 60 en 70 (full-size stationwagons), oude pick-ups of Corvettes en berlines, coupés en cabriolets uit de jaren 50: de catalogus is enorm, en de keuze eindeloos. Vergeet niet dat je er ook vaak voor Duitse (vooral Mercedes), Britse (Aston Martin, Jaguar...) en Japanse (Datsun 240 Z) wagens goede deals vindt.
Meer weten?
Lees het volledige dossier "Een oldtimer kopen in het buitenland" in AutoGids Classics #2. Of volg een van onderstaande links.
- Een klassieker kopen in Duitsland
- Een klassieker kopen in Frankrijk
- Een klassieker kopen in Polen
- Een klassieker kopen in het Verenigd Koninkrijk
- Een klassieker kopen in Italië
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!