Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto is erg afhankelijk van de temperatuur, van het gereden traject en van de rijstijl van de bestuurder. Het rijbereik kan dan ook sterk verschillen van seizoen tot seizoen, van rit tot rit en van persoon tot persoon.
Bij de detailtests van AutoGids proberen we de invloed van die externe factoren te kanaliseren om tot een zo objectief mogelijk resultaat te komen. Wat levert dat op bij de RS-versie van de Skoda Enyaq Coupé?
Testwagen Skoda Enyaq RS
- Model: Skoda Enyaq Coupé
- Versie: RS
- Prijs: overzicht alle versies en prijzen
Testomstandigheden Skoda Enyaq RS
- Aantal testkilometer: 1.000 km
- Weer: zomer, droog en warm (18 à 25° C)
- Testrijder: Cédric Derèse
Theoretisch verbruik en rijbereik (WLTP) Skoda Enyaq RS
- Elektrisch verbruik: 17,3 kWh/100 km
- Rijbereik: 504 km
Getest verbruik en rijbereik Skoda Enyaq RS
- Testverbruik: 18,6 kWh/100 km
- Effectief rijbereik: 410 km
- Test- versus normverbruik: 81%
Conclusie Skoda Enyaq RS
Met een luchtweerstandscoëfficient van 0,23 snijdt de Coupé-versie van de elektrische Skoda Enyaq iV gemakkelijker door de lucht dan de SUV, die daar een minder gunstige Cx-waarde van 0,27 tegenover zet. Samen met de warmere testomstandigheden zorgt dat ervoor dat onze verbruikscijfers met de sportieve RS lager liggen dan die van de minder krachtige Enyaq iV 80 die we eerder aan een detailtest onderwierpen.
Tijdens onze testweek met de Skoda Enyaq Coupé RS iV haspelden we ongeveer duizend kilometer af met een gemiddeld verbruik van 18,6 kWh per 100 kilometer. Dat vertaalt zich in een effectief rijbereik van 410 kilometer. Of liefst 81% van de beloofde 504 kilometer.
Aandrijfgeheel Skoda Enyaq RS
- Elektromotoren (voor/achter): asynchroon + synchroon met permanente magneet (vierwielaandrijving)
- Vermogen: 220 kW/299 pk
- Koppel: 460 Nm
Koetswerk Skoda Enyaq RS
- Luchtweerstand: 0,23
- Gewicht: 2.255 kilogram
- Banden (voor/achter): 235/45 R21 + 255/40 R21 (Pirelli Scorpion Elect)
Batterij en laadkenmerken Skoda Enyaq RS
- Batterij: lithium-ion
- Capaciteit: 77 kWh (nuttig)
- Spanning: 400 V
- Vermogen geïntegreerde lader: 11 kW (3-fasig)
- Maximaal laadvermogen: 135 kW (gelijkstroom)
Foto: Jonathan Godin
Uitgelegd: het verschil tussen het beloofde en het echte rijbereik
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!