Het gemiddelde verbruik van een elektrische auto is erg afhankelijk van de temperatuur, van het gereden traject en van de rijstijl van de bestuurder. Het rijbereik kan dan ook sterk verschillen van seizoen tot seizoen, van rit tot rit en van persoon tot persoon.
Bij de detailtests van AutoGids proberen we de invloed van die externe factoren te kanaliseren om tot een zo objectief mogelijk resultaat te komen. Wat levert dat op bij de elektrische Toyota bZ4X?
Testwagen Toyota bZ4X
- Model: Toyota bZ4X
- Versie: AWDi
- Uitrustingsniveau: Premium
- Prijs: overzicht alle versies en prijzen
Testomstandigheden Toyota bZ4X
- Aantal testkilometer: 1.200 km
- Weer: herfst, variabel (5 à 17° C)
- Testrijder: Cédric Derèse
Theoretisch verbruik en rijbereik (WLTP) Toyota bZ4X
- Elektrisch verbruik: 18,0 kWh/100 km
- Rijbereik: 411 km
Getest verbruik en rijbereik Toyota bZ4X
- Testverbruik: 23,9 kWh/100 km
- Effectief rijbereik: 310 km
- Test- versus normverbruik: 75%
Conclusie Toyota bZ4X
Over de hele wegtest gezien, die voornamelijk uitgevoerd werd bij frisse (maar nog niet eens winterse) temperaturen, liet de vierwielaangedreven Toyota bZ4X een verbruik van 23,0 kWh per 100 kilometer optekenen. Dat vertaalt zich in een effectief rijbereik van 310 kilometer, ongeveer 75% van de beloofde actieradius.
Dat is een stuk beter dan de 30 kWh/100 km die Kevin noteerde tijdens zijn ijskoude testweek met de Toyota bZ4X. We konden ook de technisch nauw verwante Subaru Solterra aan een uitgebreide test onderwerpen, met een gemiddeld verbruik van 24,4 kWh/100 km als resultaat.
We vonden dat gemiddelde stroomverbruik hoe dan ook aan de hoge kant, vooral omdat we dat gemiddelde nauwelijks omlaag kregen – ook niet met de hulp van de Eco-stand. Zelfs op een grotendeels grootstedelijk traject, waar het regeneratieve remsysteem zeker harder kon werken dan elders, raakte de Toyota bZ4X niet onder de 20 kWh/100 km. En dan mogen we nog van geluk spreken dat de warmtepomp standaard meegeleverd wordt.
Je kan het stroomverbruik drukken door de optionele 20-duimvelgen links te laten liggen en de Toyota bZ4X op de standaardwielen van 18 inch te zetten. En je kan ook voor de minder krachtige, maar zuinigere versie met enkele elektromotor kiezen, natuurlijk. We willen ook meegeven dat de door ons geteste bZ4X tijdens geen enkele van de talloze oplaadbeurten aan een ultrasnelle Ionity-laadpaal zijn belofte van 150 kW gelijkstroom wist waar te maken.
Aandrijfgeheel Toyota bZ4X
- Elektromotoren (voor/achter): synchroon met permanente magneet (vierwielaandrijving)
- Vermogen: 160 kW/218 pk
- Koppel: 337 Nm
Koetswerk Toyota bZ4X
- Luchtweerstand: 0,29
- Gewicht: 2.085 kilogram
- Banden: 235/50 R20 (Bridgestone Alenza)
Batterij en laadkenmerken Toyota bZ4X
- Batterij: lithium-ion
- Capaciteit: 71,4 kWh (nuttig)
- Spanning: 355 V
- Vermogen geïntegreerde lader: 11 kW (3-fasig)
- Maximaal laadvermogen: 150 kW (gelijkstroom)
Foto: Jonathan Godin
Uitgelegd: het verschil tussen het beloofde en het echte rijbereik
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!