De ACEA (European Automobile Manufacturers Association), met als voorzitter Carlos Tavares (PSA), geeft aan dat de 270 geteste modellen met Euro 6d-Temp dieselmotoren onder reële omstandigheden (RDE) allemaal onder de Europees opgelegde NOx-limieten zaten. Een grote meerderheid zit zelfs nog verder onder de limiet tijdens laboratoriumtesten, met stedelijke ritten inbegrepen. Deze studie behandelt de 270 modellen die al getest zijn tussen september 2017 en oktober 2018, van de 1206 die als ‘RDE compliant’ zijn geregistreerd door de ADAC. De ACEA verklaart ook dat het hier niet gaat om tests die door de constructeurs zelf zijn uitgevoerd, maar door organisaties en chauffeurs die zijn “goedgekeurd” door de autoriteiten.
Allemaal onder de 168 mg NOx/km
Momenteel moeten door diesel aangedreven voertuigen minder dan 168 mg NOx/km uitstoten in reële RDE-omstandigheden (vergeleken met 80 mg NOx/km in het laboratorium) om te voldoen aan Euro 6d-Temp-normen. Dat zal echter verstrengen tot 120 mg/km in 2020, en daarna snel naar 80 mg/km (uiterlijk tegen 2023). De ACEA geeft aan dat de verzamelde gegevens aantonen dat een groot aantal onder RDE-omstandigheden geteste voertuigen (256 op 270) al in staat zijn om onder 80 mg NOx/km te blijven, niet alleen in gemengde omstandigheden, maar ook (voor 245 van de voertuigen) in het stadsverkeer. Dat toont volgens de ACEA een snelle aanpassing aan van de auto-industrie om te voldoen aan strenger wordende normen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!