In het eerste trimester van 2024 zullen alle taxi’s van Oslo elektrisch zijn. Om dat doel te bereiken moet de infrastructuur worden aangepast. Een van de laadoplossingen om dag en nacht en alle dagen de dienstverlening te kunnen garanderen, is inductieladen. Verscheidene private operatoren en de overheden van de Noorse hoofdstad zullen bijdragen aan de installatie van laadpunten, met name aan standplaatsen voor taxi’s.
50 platen
Zo werden aan in- en uitstapzones voor taxi’s verschillende laadplaten van 50 tot 75 kW, ontworpen door het Amerikaanse Momentum Dynamics, in de grond geïnstalleerd. Daarmee kunnen speciaal uitgeruste voertuigen draadloos opladen terwijl ze wachten op hun volgende rit. Het laden start vanzelf. Gemiddeld wacht een taxi 6 tot 8 minuten en gedurende die tijd kan hij wat bijladen. Tot 50 kW als hij wat langer moet wachten.
25 i-Paces
Als partner van het project zal Jaguar taxibedrijf Caboline 25 i-Paces leveren die werden aangepast om via inductie te kunnen laden. Een team van ingenieurs en technici van Momentum Dynamics en van Jaguar Land Rover heeft deze oplossing al getest in het kader van het ElectriCity-project van de stad Oslo. Zo moeten de platen altijd werken, ongeacht de weersomstandigheden. Het is een eerste stap naar de volledige elektrificatie van de markt van nieuwe auto’s die de Noorse regering wil tegen 2025.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!