Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Wordt bidirectionaal laden noodzakelijk om black-out te vermijden?

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-02-2022

De opkomst van de elektrische auto vormt een bedreiging voor het elektriciteitsdistributienetwerk. Kan het gebruik van een intelligent oplaadsysteem in twee richtingen helpen om een black-out van het stroomnetwerk te vermijden?

Elektrische auto's hebben stroom nodig. Veel stroom. En om aan die groeiende vraag te voldoen moet het bestaande elektriciteitsnet versterkt worden, een proces dan tientallen jaren kan duren en handenvol geld zal kosten. Tegen 2030 zou de elektrische auto de oorzaak kunnen zijn van een systematische overbelasting van het elektriciteitsnet, vooral wanneer miljoenen pendelaars hun EV 's avonds in de stekker steken thuis. En dat zou een zo gevreesde black-out sterk in de hand kunnen werken.

Slim opladen

Nu bestaan er reeds een heleboel oplossingen om die stroomuitval te voorkomen. Zoals slim opladen, waarbij de spanning en de oplaadtijd geregeld wordt in functie van de beschikbare stroom - bijvoorbeeld wanneer de zon schijnt en de zonnepanelen optimaal renderen - en de staat van het elektriciteitsnet. Er zijn reeds applicaties beschikbaar die slim laden vereenvoudigen, maar de praktijk leert dat weinig EV-rijders momenteel gebruik maken van de slimme functies van hun laadinstallatie. Omdat het momenteel wel interessant, maar (nog) niet nodig is.

Bidirectioneel

Ook bijzonder interessant om de stroomnetwerk operationeel te houden, is het opladen in twee richtingen. Bij dat zogeheten bidirectioneel laden wordt de elektrische auto gebruikt om weer stroom in het elektriciteitsnet te pompen zodat het ontlast wordt. Natuurlijk heeft de overheid zijn rol te spelen, toch zijn het vooral de constructeurs die hier inspanningen moeten leveren. Want vooralsnog beschikken weinig elektrische auto's over dergelijke V2H-functie (Vehicle-to-Load). En dergelijk model vraagt ook aangepaste meters van de elektriciteitsdistributeurs, natuurlijk. Er zal hoe dan ook een heleboel geïnvesteerd moeten worden om het netwerk in overeind te houden en stroomstoringen te vermijden, door zowel de bedrijven als door de particulieren. Want zonnepanelen en bufferbatterijen zouden wel eens een must kunnen worden in de toekomst.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten