Elektrische auto's hebben stroom nodig. Veel stroom. En om aan die groeiende vraag te voldoen moet het bestaande elektriciteitsnet versterkt worden, een proces dan tientallen jaren kan duren en handenvol geld zal kosten. Tegen 2030 zou de elektrische auto de oorzaak kunnen zijn van een systematische overbelasting van het elektriciteitsnet, vooral wanneer miljoenen pendelaars hun EV 's avonds in de stekker steken thuis. En dat zou een zo gevreesde black-out sterk in de hand kunnen werken.
Slim opladen
Nu bestaan er reeds een heleboel oplossingen om die stroomuitval te voorkomen. Zoals slim opladen, waarbij de spanning en de oplaadtijd geregeld wordt in functie van de beschikbare stroom - bijvoorbeeld wanneer de zon schijnt en de zonnepanelen optimaal renderen - en de staat van het elektriciteitsnet. Er zijn reeds applicaties beschikbaar die slim laden vereenvoudigen, maar de praktijk leert dat weinig EV-rijders momenteel gebruik maken van de slimme functies van hun laadinstallatie. Omdat het momenteel wel interessant, maar (nog) niet nodig is.
Bidirectioneel
Ook bijzonder interessant om de stroomnetwerk operationeel te houden, is het opladen in twee richtingen. Bij dat zogeheten bidirectioneel laden wordt de elektrische auto gebruikt om weer stroom in het elektriciteitsnet te pompen zodat het ontlast wordt. Natuurlijk heeft de overheid zijn rol te spelen, toch zijn het vooral de constructeurs die hier inspanningen moeten leveren. Want vooralsnog beschikken weinig elektrische auto's over dergelijke V2H-functie (Vehicle-to-Load). En dergelijk model vraagt ook aangepaste meters van de elektriciteitsdistributeurs, natuurlijk. Er zal hoe dan ook een heleboel geïnvesteerd moeten worden om het netwerk in overeind te houden en stroomstoringen te vermijden, door zowel de bedrijven als door de particulieren. Want zonnepanelen en bufferbatterijen zouden wel eens een must kunnen worden in de toekomst.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!