Na een 'mislukte' autonomietest van EPA met 391 mijl (629 km) als resultaat voor de Model S Long Range, heeft Tesla nog enkele tweaks doorgevoerd. Het doel is bereikt, met een recordautonomie voor een elektrische wagen die je kan kopen. Om de 400 mijl te halen hebben de ingenieurs bij Tesla gewerkt aan het energierendement van de Model S en zijn gewicht doen zakken. Zo krijgt de elektrische berline nieuwe zetels en aerodynamische 'Tempest'-velgen die geschoeid zijn met banden met een lage rolweerstand. Ook de mechanische oliepomp van de motor is vervangen door een zuiniger elektrisch apparaat.
Dat is nog niet alles. De versnellingsbak en het regeneratief remmen werden herzien. Het is nu mogelijk om met één pedaal te rijden dankzij de Hold-modus. Bovendien zijn er enkele overtollige kilo's verdwenen. Het resultaat: de Tesla Model S Long Range Plus is over de symbolische grens van 400 mijl geraakt. Het invloedrijke milieuagentschap EPA, de referentie voor verbruikscijfers in de VS, heeft het model gevalideerd op 402 mijl, ofwel 647 km. En dat bij een test die minder gunstig is dan onze WLTP-normen. Elon Musk is er alleszins trots op. Verdiend, want de concurrentie van de traditionele constructeurs slaagt er niet in om zulke resultaten te behalen. Ook al zijn ze misschien behaald in een configuratie die niet per se wordt gekozen door de klanten. De Tesla Model S Long Range Plus is vanaf nu te koop in de VS, onze markt zou snel moeten volgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!