De komst van de geconnecteerde auto is een onmiskenbaar feit en ook de voor- en nadelen daarvan zullen zich snel aftekenen. De internetverbinding van onze auto zal namelijk dezelfde weldaden en ongemakken met zich meebrengen als onze smartphones: leveranciers zullen onze positie kennen en gratis apps zullen gepaard gaan met een bombardement aan reclameslogans van alle slag.
Initiatief
Zo heeft het Amerikaanse bedrijf Telenav een platform gelanceerd voor publicitaire samenwerking met bepaalde constructeurs. Telenav werkt al samen met Toyota, Lexus, Ford, GM en Cadillac. De bedoeling is om geconnecteerde diensten aan te bieden die gratis zijn op voorwaarde dat de bestuurder aanvaardt dat daar reclameboodschappen mee gepaard gaan. Als hij of zij dat niet wenst, worden de diensten betalend, zoals op je smartphone.
“Nieuwe kansen”
In zijn persbericht geeft Telenav aan dat dit idee “nieuwe kansen brengt voor autoconstructeurs om de connectiviteit te laten opbrengen en zo de kosten van de diensten te dekken”. Maar uiteraard moet dit vooral veel geld in het laatje brengen, want een deel van de klanten zal bijleggen om van reclame gespaard te blijven. Men belooft wel dat de reclame steeds zinvol zal zijn en zal worden aangeboden in de vorm van kortingsbonnen of aanbevelingen. De meeste meldingen zijn statisch, al komen er ook geanimeerde. Er komt geen geluid door de radio van de auto, want dat zou al snel onuitstaanbaar worden. Om veiligheidsredenen verschijnen de boodschappen bovendien enkel wanneer de auto stilstaat, wat uiteraard niet het geval zal zijn in een autonoom voertuig (lees hier ons volledige dossier). Telenav belooft dat de auto steeds meer een “mediavoertuig” wordt. Dat verklaart meteen waarom Renault een aandeel heeft genomen in het economische dagblad Challenges…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!