Met het jaareinde in het vooruitzicht is het misschien het moment om een wat filosofi scher blik te werpen op het verschijnsel automobiel. Dat de auto niet dood is, zoals sommigen beweren – of hopen? – bewijzen de vele geïnteresseerden die elk jaar weer het Brusselse autosalon bezoeken (waarvoor u in dit nummer een entreekaart vindt, voor onze nocturne op maandag 19 januari) of die trouw ons magazine lezen.
Een eenvoudig rekensommetje leert ons nochtans dat de meeste mensen hun vierwieler minder dan 5 procent van de tijd eff ectief gebruiken: de gemiddelde Belg legt namelijk zo’n 15.000 kilometer per jaar af, met een gemiddelde snelheid van – laat ons voorzichtig blijven – 50 km/h. Dat wil zeggen dat hij of zij zowat 300 uur per jaar achter het stuur zit, of grofweg gezegd twaalf en een halve dag. Met andere woorden, we brengen gemiddeld slechts 3,5 procent van onze tijd in onze auto door... Dat is niet echt een effi ciënte besteding van een al bij al zeer dure investering – de op één na duurste voor de gemiddelde Belg, na het huis. En als we de auto al iets langer gebruiken, dan is dat gewoonlijk omdat we langer doen over dezelfde afstanden, met andere woorden omdat we meer in defi le staan.
Misschien wordt het daarom tijd om eens na te denken over mogelijkheden om ons wagenpark efficiënter te gebruiken en onze verplaatsingen beter te organiseren. Als we kijken naar de besparingen die er bij het openbare vervoer zitten aan te komen, kunnen we vermoeden dat de oplossing de eerstkomende jaren niet in die hoek ligt. Dus moeten we ze eerder gaan zoeken in het autodelen, wat kan op verschillende manieren: door met verschillende mensen in eenzelfde auto een bepaalde verplaatsing te maken, door een auto te ‘huren’ enkel wanneer je hem nodig hebt (met of zonder chauff eur), of door je auto uit te lenen aan andere mensen wanneer je hem niet nodig hebt (zie bijvoorbeeld het initiatief CarAmigo, besproken in vorig nummer). Vloekt dat met een passie voor auto’s? Niet bepaald. We zien bijvoorbeeld ook dat de liefde voor oude of exclusieve automobielen in de lift zit (en dat is niet enkel gevoed door speculatie). Nochtans zijn dergelijke vervoermiddelen niet bepaald bedoeld om in onze dagelijkse verplaatsingsbehoeften te voorzien, wel om het enthousiasme levendig te houden dat we allemaal nog hebben voor de ‘auto-mobiel’. Kortom, meer dan voldoende stof tot nadenken, wat we in de volgende jaren dan ook regelmatig willen doen – en de constructeurs met ons. Fascinerende jaren in het verschiet dus. Bij deze wensen we u, in naam van het hele AutoGids-team, een vrolijk kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar. In ons volgende nummer leest u dan alles over het komende autosalon, dat op vrijdag 16 januari zijn deuren opent. Feest ze.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!