Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Editoriaal / Bericht aan de SUV-bekladders van Gent - Outbox YM

Geschreven door Yeelen Möller op 11-02-2022

"De marketing van de constructeurs heeft duidelijk zijn effect, want elk model met zwarte plastic wielkasten werd door de bekladders aanzien als een SUV. Waarmee meteen de credibiliteit van deze acties wegvalt." Dat zegt Gentenaar Yeelen Möller.

Afgelopen nacht werden er in mijn geliefde Gent, zelfs in de straat waar ik tot voor kort woonde, 200 “SUV’s” beklad met nepbloed en de boodschap dat SUV’s dodelijk zijn in de binnenstad, vanwege hun onveiligheid voor zwakke weggebruikers en hun hogere uitstoot. Het collectief ‘TOON’ en de actiegroep ‘Anti-SUV’ eist dat alle SUV’s worden verbannen uit de stad via dezelfde ANPR-camera’s die de LEZ controleren. "Het gaat om (biologisch afbreekbaar) bloed en stickers die te verwijderen zijn. Er is geen schade toegebracht. Nog niet”, laat de actiegroep nog weten. Een fijn vooruitzicht voor de eigenaars.

De nadelen van SUV's staan buiten kijf

Dat SUV’s zwaarder en onzuiniger zijn dan traditionele berlines en breaks, hoef ik niet meer te herhalen. Daar bestaat geen twijfel over en daar heeft menig redacteur al de nodige inkt over verspild, zonder resultaat. Want de consument blijft ernaar vragen, en de constructeurs zorgen voor het aanbod, dat inmiddels zowat de helft van de totale automarkt bedraagt. Of ze maken nep-SUV’s die een paar millimeter hoger op hun poten staan en zwart omrande wielkasten krijgen, om zo de verkoopcijfers van een traditioneel model te boosten. 

Een marketingtruc die duidelijk zijn effect heeft, want de actievoerders besloten om ook kleine faux-SUV’s als de Volkswagen T-Cross en de Dacia Sandero Stepway te bekladden. Waarmee meteen de credibiliteit van deze actie wegvalt. Want hoewel de standpunten van de actiegroep nog enigszins te verantwoorden zijn, zorgt de blinde woede voor een schijnbaar willekeurig gekozen groep automobilisten enkel voor onbegrip en woede langs de kant van de eigenaars. 

Met andere woorden: wat kan iemand met een Dacia Sandero eraan doen dat er grote SUV’s rondrijden in de stad? En mogen de mensen niet meer kiezen voor een model dat toevallig wat hoger op zijn poten staat, omdat dat wat comfortabeler is om in te stappen, of er wat leuker uitziet? Er zullen ongetwijfeld ook grote SUV’s zijn besmeurd die minder geschikt zijn voor de binnenstad. Maar dan nog kan je niet aannemen waarom iemand zo’n auto koopt.

Wat is een SUV?

Deze actie roept ook een van de moeilijkere vraagstukken op binnen de huidige autowereld: wat kan je nog een SUV noemen? Trek je de grens bij een model met meer dan 15 cm bodemvrijheid, vierwielaandrijving, of toch een bepaald formaat? Daar kunnen wij als ‘specialisten’ al bijna onmogelijk antwoord op geven, laat staan de ANPR-camera’s die enkel naar het kentekenbewijs kijken. En trouwens: onze wegcode kent het begrip ‘SUV’ helemaal niet. Zelfs de grootste kolossen worden als ‘Stationwagen’ of ‘Voertuig voor meerdere doeleinden’ omschreven. 

Maar daar heeft de actiegroep ook een oplossing voor: kijk gewoon naar de ‘Vulnerable Road User protection’-score, zoals de European Traffic Safety Council zou aanbevelen. Goed, laten we eens kijken naar de best scorende modellen. In de top 10 van de Euro NCAP (volgens de stengere 2021-classificatie) vinden we… 5 SUV’s terug. In de top 20, dan? 11 SUV’s. Sterker nog: de best scorende modellen zijn vaak erg zware auto’s als de Polestar 2, Mercedes EQS, BMW iX en Toyota Mirai. Maar we moeten ons ook niet blindstaren op het gewicht, want net deze elektrische modellen hebben geen schadelijke uitstoot.

Denk eens wat beter na

Kort samengevat: hoe nobel het doel ook is van deze actiegroepen om SUV’s te willen verbannen uit de binnenstad om onze longen en zwakke weggebruikers te beschermen, misschien moeten ze eens beter nadenken over wie ze willen viseren en op welke manier. Want op deze manier is het wel heel gemakkelijk om deze acties als ongeloofwaardig te bestempelen en dus koren op de molen te geven van hun tegenstanders. En vooral: blijf met je poten van andermans eigendom. Er is echt niemand ter wereld die denkt: “Goh, er heeft iemand mijn auto gevandaliseerd. Dat zal wel mijn fout zijn.”

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten