Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Elektrisch rijden voor particulieren (3/10) - Wat kost een EV in gebruik?

Geschreven door Hans Dierckx op 24-06-2022

De EV is aan een opmars bezig, zij het voorlopig vooral op de parking van het bedrijf. Is het voor privépersonen dan echt nog geen goed moment om de aardolie af te zweren? Een stand van zaken aan de hand van tien pertinente vragen en hun antwoord. Deel 3: hoe zit het met de gebruikskosten?

Hoe meer je rijdt, hoe minder duur elektrisch rijden wordt.

In aankoop is een elektrische auto vandaag immers duurder, maar in gebruik zal-ie je in alle opzichten minder kosten. Je betaalt geen BIV of verkeersbelasting, er is geen motoronderhoud nodig en bovenal springt hij efficiënter om met zijn energie, met veel minder verlies. Een elektrische auto zet ongeveer driekwart van de stroom die hij uit het stopcontact heeft gehaald om in een voorwaartse beweging.

Een auto met verbrandingsmotor benut, naargelang het type, amper 15 tot 30 percent van de energie die in de tank zit, terwijl de rest verloren gaat in onder andere de productie van warmte.
Helaas is het vandaag onmogelijk om daar exacte bedragen op te kleven, gezien zowel de olie- als de stroomprijs het afgelopen jaar door verschillende factoren stevig omhoog is gegaan.

Capaciteitstarief

In Vlaanderen wordt de berekening nog moeilijker gemaakt door de nieuwe berekeningsformule voor elektriciteit, het zogenaamde capaciteitstarief, waarvan de invoering recent opnieuw is uitgesteld tot januari 2023. Volgens die formule ga je minder betalen voor een kilowattuur, maar er is wel een hogere vaste component op de factuur, die berekend wordt aan de hand van je piekverbruik. Door met een slimme laadkast te werken en die pieken zo laag mogelijk te houden, en dus het elektriciteitsnetwerk zo min mogelijk te belasten, zal je in principe goedkoper rijden dan in het uitgaande stelsel.

Brussel en Wallonië blijven nog voor onbepaalde tijd rekenen met het huidige stelsel. In grote lijnen kan je zeggen dat vandaag de energiekost per kilometer van een gemiddelde EV iets meer dan de helft is van die van een normale verbrandingsmotor. Kost een rit van Luik naar Oostende je in een gemiddelde benzinewagen ongeveer 24 euro aan brandstof, dan betaal je op datzelfde traject ongeveer 14 euro met een vergelijkbare elektrische auto.

Overzicht dossier "Elektrisch rijden voor particulieren"

DEEL 1 Wordt EV-rijden verplicht?

DEEL 2 Wanneer wordt EV-rijden betaalbaar?

DEEL 4 Hoe zit het met het opladen?

DEEL 5 Wat als ik geen eigen oprit heb?

DEEL 6 Kan ik ermee op vakantie?

DEEL 7 Dan maar een hybride?

DEEL 8 Wat met tweedehands?

DEEL 9 Hoe zit het met de restwaarde?

 

 

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten