De vuistregel is: koop je een EV, zorg dan dat je kan opladen waar je parkeert.
Dat kan thuis zijn, of net zo goed op het werk. En dat opladen doe je best aan een specifiek daarvoor gebouwde wallbox, die een hoger vermogen kan verwerken, maar die je ook kan programmeren. Helemaal goed is het als die ook kan communiceren met de omvormer van eventuele zonnepanelen, om zoveel mogelijk gratis energie te tanken. Opladen aan een gewoon stopcontact kan in theorie ook, maar dat gaat heel traag. Bovendien is een normale stekkerdoos niet ontworpen om vele uren na elkaar op volle kracht te moeten werken, waardoor die te warm wordt en uiteindelijk de geest geeft.
Wie op de oprit of in de garage een driefasige laadkast wil – maar die specifieke aansluiting nog niet heeft - moet afstemmen met zijn netbeheerder. Het grote voordeel van overstappen van 230 naar 400 Volt is dat het de laadcapaciteit uitbreidt. Monofasig (230 Volt) haal je maximum 7,4 kW, bij driefasig (400 Volt) loopt dat op tot 22 kW. Nadeel is dat daar een meerprijs aan gekoppeld zit, gezien de netbeheerder de aansluitkost op jou zal verhalen. Bovendien is er ook een bijkomende (jaarlijkse) opleg verbonden aan dat hoger vermogen. Wetende dat de meeste EV’s een hele nacht op de oprit staan (langer dus dan 12 uur) en daar ook zelden helemaal leeg aankomen, kom je dus eigenlijk al een heel eind met de doorsnee monofasige installatie bij je thuis.
Is er dan wel stroom genoeg?
Die minder performante aansluiting biedt trouwens meteen al een deel van het antwoord op de vraag die steevast weerklinkt: wat indien iedereen ’s avonds op hetzelfde moment zijn elektrische auto aan de stekker hangt, net wanneer ook de kookplaten, warmtepompen en de lampen worden aangestoken?
‘Vandaag zien we dat de Belg bij thuiskomst meteen zijn EV inplugt’, aldus Jochen De Smet van belangengroep EV Belgium. ‘Er is een prikkel nodig om dat beter te timen, zoals het capaciteitstarief, maar dat is nu alweer uitgesteld. Er moet nog wel wat gebeuren om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Gelukkig zijn er ook nog wel wat mogelijkheden die benut kunnen worden.’
Overzicht dossier "Elektrisch rijden voor particulieren"
DEEL 1 Wordt EV-rijden verplicht?
DEEL 2 Wanneer wordt EV-rijden betaalbaar?
DEEL 3 Wat is de gebruikskost van een elektrische auto?
DEEL 5 Wat als ik geen eigen oprit heb?
DEEL 6 Kan ik ermee op vakantie?
DEEL 7 Dan maar een hybride?
DEEL 8 Wat met tweedehands?
DEEL 9 Hoe zit het met de restwaarde?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!