'De groei van het aanbod zal de prijs van de EV zeker doen stagneren.'
Maar een echt omslagpunt? Zonder overheidsondersteuning zou dat nog wel eens heel lang kunnen duren.’ Gabriel Goffoy, directeur communicatie bij Febiac (de Belgische sectorfederatie van de autobouwers) is stellig. Hij ziet 2025 – een jaar dat al eens de revue wil passeren als het gaat over de gelijkschakeling van de prijzen – dan ook niet haalbaar.
In de vlootwereld is dat omslagpunt - waarbij het dus financieel interessanter zal zijn te kiezen voor een EV - vandaag, mede door de fiscale stimuli. Subsidies in harde contanten, zoals Vlaanderen die gedurende enkele jaren uitkeerde, komen wel met het risico dat ze de prijs kunstmatig opdrijven, en dus rechtstreeks van de staatskas naar de autosector vloeien. Je kan je dus de vraag stellen of dat dan wel de meest duurzame oplossing is. Vooral omdat we weten dat dat kantelpunt er sowieso aankomt.
Een aantal kenteringen spelen daarin een rol. Zoals de toekomstige Euro 7-uitstootnorm waaraan alle verbrandingsmotoren vanaf 2025 moeten voldoen en die gepaard gaan met grotere ontwikkelings- en productiekosten. Daarnaast werkt de industrie naarstig aan goedkopere batterijen. Mogelijk zullen accu’s in de toekomst ook minder capaciteit nodig hebben, wanneer het oplaadnetwerk fijnmaziger geworden is.
Overzicht dossier "Elektrisch rijden voor particulieren"
DEEL 1 Wordt EV-rijden verplicht?
DEEL 3 Wat is de gebruikskost van een elektrische auto?
DEEL 4 Hoe zit het met het opladen?
DEEL 5 Wat als ik geen eigen oprit heb?
DEEL 6 Kan ik ermee op vakantie?
DEEL 7 Dan maar een hybride?
DEEL 8 Wat met tweedehands?
DEEL 9 Hoe zit het met de restwaarde?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!