Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Dossier / Elektrisch rijden voor particulieren (1/10) - Wordt het verplicht?

Geschreven door Hans Dierckx op 22-06-2022

De EV is aan een opmars bezig, zij het voorlopig vooral op de parking van het bedrijf. Is het voor privépersonen dan echt nog geen goed moment om de aardolie af te zweren? Een stand van zaken aan de hand van tien pertinente vragen en hun antwoord. Deel 1: is het van moeten?

Verplicht? Neen, maar...

Het afgelopen jaar ontstond hier en daar de misvatting dat een overheid, hetzij de gewestelijke of Belgische, hetzij de Europese, ons verplichtte om onze benzine- of dieselauto bij het oud ijzer te dumpen en zo spoedig mogelijk te vervangen door een elektrische. Wel is het zo dat de autosector vanaf 2035 een verbod krijgt om nog verbrandingsmotoren te verkopen.

Dat is althans wat de Europese Commissie vorige zomer voorstelde, in het kader van de Green Deal, waarmee het continent klimaatneutraal wil worden tegen 2050. In de loop van dit jaar zal het Europese Parlement hierover stemmen. Door niet in te grijpen op de vraag, maar wel op het aanbod, legt de EU slim de verantwoordelijkheid bij de industrie. Willen de autobouwers dezelfde volumes blijven verkopen als ze gewend zijn, dan is het aan hen om te zorgen voor een voldoende groot aanbod betaalbare EV’s, waardoor de transitie pijnloos kan verlopen.

Ban op benzine en diesel

Althans, dat is de bedoeling. Belangrijk om voor ogen te houden: ook na 2035 is het niet verboden om een verbrandingsmotor te gebruiken. Behalve dan in bepaalde steden, wat voor autokopers de kwestie compliceert.

In Brussel bijvoorbeeld ben je na 2030 met geen enkele dieselmotor nog welkom, en na 2035 geldt dat ook voor benzines, hybride of niet. In Amsterdam en Parijs gaat het totaalverbod op verbrandingsmotoren zelfs al vijf jaar vroeger in, door middel van verstrengde criteria in de lage-emissiezones. Onrechtstreeks geldt dit dus wel al als een verplichting tot elektrisch rijden, of toch voor wie deze steden met de auto wil betreden.

Overzicht dossier "Elektrisch rijden voor particulieren"

DEEL 2 Wanneer wordt EV-rijden betaalbaar?

DEEL 3 Wat is de gebruikskost van een elektrische auto?

DEEL 4 Hoe zit het met het opladen?

DEEL 5 Wat als ik geen eigen oprit heb?

DEEL 6 Kan ik ermee op vakantie?

DEEL 7 Dan maar een hybride?

DEEL 8 Wat met tweedehands?

DEEL 9 Hoe zit het met de restwaarde?

 

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten