Zondagavond 14 september 1986, in de Ardennen. Ik herinner me dat het nog behoorlijk warm was, al had dat misschien evenzeer met mijn activiteit van het moment dan met het nazomerweer te maken. Ga het niet zoeken in de romantische sfeer, ik meen dat ik toen zelfs geen lief had. De temperatuur zal voor de tijd van het jaar en het tijdstip van de dag inderdaad nog behoorlijk hoog zijn geweest, er blijven me nog beelden bij van met ontbloot bovenlijf dansende (mannelijke!) fans rondom mij. Terwijl ik net eerder kippenvel had.
Ga het niet zoeken in de romantische sfeer, ik meen dat ik toen zelfs geen lief had
Maar dat was evengoed van emotie, want we hadden net onze Belgische Formule 1-hoop Thierry Boutsen een geweldige overwinning zien behalen in de 1000 Kilometer van Spa. Met een Porsche 962C van Brun Motorsport, een privéteam dat mede dankzij die prestatie dat seizoen ook de titel in het World Sportscar Championship won en daarbij onder meer de fabriekswagens van Porsche en de evengoed met veel geld ondersteunde Britse Jaguars en de Saubers met Mercedes-motor versloeg.
Nationaal mirakel
Juist ja, op het circuit van Spa-Francorchamps, dat Boutsen zowat als zijn broekzak moet hebben gekend. Hij haalde het in een eindsprint met enkele seconden voorsprong op de sterker gewaande Jaguar XJR-6 van Lammers en Warwick, vandaar al die opwinding ter hoogte van de finishlijn, waar ook ik met wat geluk (of lef) had weten postvatten. Het was een van mijn eerste daden als autoportjournalist, toen nog in dienst van een krant. En de eindfase van die race zal ik mijn hele verdere leven koesteren, ondanks alle straffe autosporttoeren die ik later nog live meemaakte. Topedities van de 24 Uur van Le Mans, een van de spannendste ontknopingen ooit in de Indy 500 (in 2012) of de emotioneel evengoed best wel geladen overwinning van Thierry Neuville in de Rally van Australië (in 2017), niets zou die zomerrace van 1986 nog echt overtreffen.
De geschiedenis van het beroemde circuit in de Ardennen leest als een spannend boek
En daar zal de locatie ongetwijfeld ook wel wat mee te maken hebben. De geschiedenis van het beroemde circuit in de Ardennen leest haast als een spannend boek. Met tal van heroïsche prestaties van ’s werelds grootste piloten, maar met evengoed verschrikkelijke ongevallen en dus een hoop drama’s. En met in de loop der jaren helaas ook een hoop financiële en aanverwante manoeuvres, van het genre waarop de Belgische en vooral Waalse politiek een patent lijkt te hebben. Noem het gerust een nationaal mirakel, maar het circuit is vandaag wel nog altijd ’s werelds mooiste. De bestorming van de Raidillon, bangelijke inhaalmanoeuvres tegen 320 km/u op het rechte stuk van Kemmel of het rakelings ‘langs de draad’ scheren van de daar zo mogelijk nog sneller aandoende prototypes, GT’s en F1-bolides in de aanloop naar de chicane, het blijft immens genieten.
Waarom ik dat allemaal vertel? Omdat we samen met de collega’s van AutoWereld een geweldige special rond de honderdste verjaardag van Spa-Francorchamps hebben uitgebracht, zonder twijfel het mooiste eerbetoon dat het circuit ooit al te beurt viel. En omdat u die dus absoluut niet mag missen. Te koop in alle perswinkels, u moest al onderweg zijn!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!