Een banale donderdagavond in maart, zo eentje waarbij op de bank voor de tv kruipen de enige activiteit is die je kunt bedenken. Plots gaat mijn smartphone af. Een WhatsApp-oproep van een goede vriendin die zo’n 1.000 kilometer naar het zuiden woont. Cool, dat is een tijdje geleden. Maar al snel komt de ontnuchtering. Ze huilt en is helemaal overstuur. Ze laat weten dat ze gaat scheiden, de beslissing is genomen. We besluiten om naar haar toe te rijden. Daar dient een auto toch ook voor? Om in een opwelling honderden kilometers te kunnen afleggen om een naaste in nood te helpen?
Maar dan worden de zaken gecompliceerder. In deze periode van het jaar zijn in sommige van de Franse departementen waar we doorheen moeten, sinds kort winterbanden verplicht. We moeten ook een Crit'Air-sticker hebben voor Straatsburg, of voor het geval er een eventuele vervuilingspiek zou zijn op de terugweg. O ja, en het vignet voor Zwitserland en de tol in Frankrijk en Italië niet vergeten. Hebben we ook een Feinstaubplakette nodig? Nee, allicht niet, aangezien we Duitsland en Freiburg im Breisgau zullen vermijden. Waarom dat alles? Omdat het tegenwoordig volstaat om even van de snelweg te rijden of op een ringweg in de stad terecht te komen om te worden geconfronteerd met een lage-emissiezone.
Daar dient een auto toch ook voor? Om in een opwelling honderden kilometers te kunnen afleggen om een naaste in nood te helpen?
Gelukkig is de testauto die op dat moment voor de deur staat, voorzien van winterbanden. We moeten enkel nog het Franse ecovignet online bestellen en de factuur afdrukken als bewijs (de sticker zelf zal in de brievenbus vallen wanneer de auto al terug is bij de invoerder). Wat het Zwitserse vignet betreft, dat kopen we best voor 39 à 40 euro in de buurt van de Frans-Zwitserse grens, en niet voor 44 euro in een servicestation langs een Belgische snelweg. Het internationale elektronische tolkastje is aan de auto bevestigd en dat is erg lastig. En dan hebben we nog het geluk dat de auto van dienst geen elektrisch exemplaar is met een beperkte actieradius; maar een mildhybride...
PCR-test
Gelukkig ben ik vanuit mijn job wat vertrouwd met al die dingen. Dat is echter waarschijnlijk niet het geval voor Jan met de pet. Een formaliteit is snel vergeten, vooral als je gehaast vertrekt. En dan hebben we nog niet eens een PCR-test nodig gehad, ook al moet je op dit moment nog overal je Covid Safe Ticket laten zien.
Door anti-autobeperkingen zijn de grensbarrières vervangen door anpr-camera's en milieustickers.
De Europese Unie en het Schengengebied, zo werd ons beloofd, zouden het reizen over het continent vergemakkelijken. Maar dat was vroeger. Door anti-autobeperkingen zijn de grensbarrières vervangen door ANPR-camera's en milieustickers. Het ontbreken van een minimale standaardisering van de verkeersregels betekent dat je voor elk land zelf moet nagaan wat de vereisten zijn om een stad binnen te mogen (met de Italiaanse ZTL-zones als grootste valstrikken van allemaal).
Ook waar en hoe je tol moet betalen en welke uitrusting je verplicht moet hebben (banden, gevarendriehoek, EHBO-kit), je moet het allemaal zelf maar zien uit te vissen. Tijdverspilling, door een gebrek aan dialoog en politieke intelligentie ten nadele van onze mobiliteit. En niet alleen met de auto…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!