Nog niet zo heel lang geleden kon je als particulier in veel steden een huis of een flat kopen voor minder dan 100.000 à 120.000 euro. Én een auto erbij, een nieuwe dan nog. Maar intussen zijn de prijzen fors gestegen, en vandaag kost een fatsoenlijk huis in België tussen de 240.000 en 500.000 euro, afhankelijk van de regio. Maar ‘gelukkig’ heeft de banksector zich aangepast: mensen mogen zich nu langer en voor grotere bedragen in de schulden steken. Natuurlijk gaat dat ten koste van andere goederen, waaronder auto’s. Want ook de prijzen van auto’s zijn op diezelfde periode verdubbeld of verdrievoudigd. Mijn dappere Peugeot 207 1.4 met 90 pk uit 2007 kostte me destijds nieuw... 11.450 euro. Als ik vandaag de dag mee in het elektrische verhaal zou stappen, kost een e-208 me minstens 30.000 euro. Onroerend goed en auto’s: het is dezelfde waanzin!
Intussen heb ik me tot over mijn oren moeten in de schulden moeten steken om een huis te kopen en mijn salaris als journalist in loondienst is natuurlijk niet verdrievoudigd. Het probleem is dat, in tegenstelling tot hypotheken, autoleningen voor particulieren wettelijk beperkt zijn tot een maximale aflossingsperiode van 60 maanden. Uitgaande van een maandelijkse aflossing van 350 euro (meer is mij boven op mijn hypotheek niet toegestaan, om niet terecht te komen in de kolom ‘te hoge schulden’), zou ik dus beschikken over zo’n 21.000 euro om een nieuwe auto te kopen. Welke EV kan ik – in België, zonder staatssteun – kopen voor 21.000 euro? Dat zullen er niet veel zijn, en dan ben ik nog niet veeleisend qua ruimte en opties.
Zullen we er uiteindelijk toe worden verplicht autoleningen af te lossen over 6, 7 of zelfs 10 jaar?
De aanschaf van een nieuwe ‘ecologische’ auto, waartoe we binnenkort gedwongen zullen worden, is geen kwestie van principe, voorkeur of trend. Het is een kwestie van geld, en zolang een hypotheek op onze portemonnee drukt, is er voor veel burgers geen sprake van. Zelfs Carlos Tavares, een grote autobaas, blijft dat maar herhalen. De markt voor nieuwe ecologische auto’s zal dan ook nog lang het voorrecht blijven van (kleine of grote) bedrijven – de kleine zelfstandige heeft doorgaans niet meer middelen dan een arbeider of werknemer – en/of... oudere particulieren die geen huis meer af te betalen hebben.
Kijk maar naar de statistieken: volgens een onderzoek van BNP Paribas Fortis is de gemiddelde particulier die een lening op afbetaling aangaat voor de aankoop van een ecologisch voertuig, een man (60 procent) van 50 jaar oud. Zeven op de tien mensen die lenen voor een geëlektrificeerde auto, zijn ouder dan 40. Eigenlijk is er maar één oplossing: het wettelijke kader voor autokrediet herzien. Zullen we er uiteindelijk toe worden aangezet/verplicht/gemachtigd autoleningen af te lossen over 6,7 of zelfs 10 jaar? Waarschijnlijk wel, als we de nieuwste BMW i4, een Tesla Model 3, of zelfs een eenvoudige Volkswagen ID.4 willen kopen. Maar vooral: willen we wel dat het zover komt? Sommigen zullen zeggen dat ik ook gewoon mijn nieuwe auto kan huren… Maar dat zie ik niet zitten, omdat het op middellange en lange termijn altijd duurder is. En bovendien: het is mijn ding niet. Kortom, het zal tweedehands of niets moeten worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!