Wanneer je de specificaties bekijkt van de Coyote NAV+, dan vermoed je dat hij de voordelen biedt van een draagbaar navigatiesysteem in combinatie met die van de Coyote S. Het Franse bedrijf heeft bovendien alle zaken die we zo prettig vinden aan het systeem toegevoegd. De NAV+ heeft een mooie vooruitgang geboekt: een stevige voet, een erg efficiënt aanraakscherm, een meer krachtige processor, een heldere en vlotte navigatie en een minder irritante stem en meldingen. Toch missen we een paar functies van de Coyote S en waren een paar andere details wat teleurstellend.
- Kwaliteit aanraakscherm
- Voet met magneet
- Betrouwbare verkeerswaarschuwingen
- Icoontjes met rijtijd tot thuis of werk
- Geen live-updates van de snelheidsbeperkingen
- Ingeven van adressen in navigatie
- Beperkte batterij (1 uur)
- Prijs
Here in plaats van Encarta
Terwijl Coyote tot op heden altijd berustte op Encarta, gebruikt NAV+ de kaartgegevens van Here, dat eigendom is van een consortium van Duitse autobouwers. Here biedt vooral een rijstrookgids zodat je weet op welk baanvak je moet voorsorteren op (stads)snelwegen of in de stad. De routeberekening verloopt vlot genoeg. Als hij dan toch eens wat meer tijd nodig heeft, dan is dat een teken dat hij een file heeft gedetecteerd en dat hij een alternatieve route met minder problemen zoekt. En eerlijk waar, tijdens onze test wist het systeem ons tijdig weg te leiden van de files op de Brusselse Ring en over wegen zonder al te veel verkeer te gidsen. Op dat onderdeel is hij dus geslaagd. Het ingeven van de adressen is daarentegen wat minder ergonomisch. Een aanpassing zou zinvol zijn, vooral voor wanneer je niet zeker bent over de schrijfwijze van de straat of de gemeente.
Waarschuwingen op het scherm
In de kaartmodus met de navigatie worden de verkeers- en flitswaarschuwingen getoond op de rechterhelft van het scherm. Links onderaan blijft een klein snelheidsbord zichtbaar. Maar wij gebruikten de Coyote vooral in de Expert-modus (te kiezen in het menu). Aanvankelijk waren we een beetje verward in de stad door de microkaart rechts die op files en flitsers zou moeten anticiperen. Op gewest- en snelwegen krijg je gelukkig de voorspellende weergave van de Coyote S, met de ‘tunnel’ waar je 30 kilometer vooruit kan kijken naar wat er komt: wegversmallingen, files, ongevallen, vertragingen, flitsers,… Die tunnel verschijnt ook wanneer een adres is ingegeven. We hebben echter wel snel het geluid van de filemeldingen uitgeschakeld zodat we enkel nog de flitswaarschuwingen te horen kregen. De damesstem en de biepjes zijn minder oorverdovend dan voordien, in die mate dat ze zelfs wat bedolven geraken onder het geluid van de radio. Coyote houdt gelukkig wel vast aan het scherm dat gaat knipperen wanneer je de limiet overschrijdt.
Eén knop
Er zit nog maar één knop op het toestel om uit te komen in het menu waar je een gebeurtenis kan melden. Je moet dan enkel nog de juiste waarschuwing aangeven, eventueel in welke rijrichting, en dan bevestigen. Het is ook gedaan met de ergernissen rond het trage aanraakscherm, want dat van de NAV+ werkt probleemloos. De stembediening die in de folder wordt beloofd is echter nog niet actief. Daarvoor is het wachten op een update die in 2018 komt. Hetzelfde geldt voor de infodienst voor parkings. Ook opmerkelijk is dat het logo voor de flitswaarschuwingen in het menu hetzelfde is als dat voor de Franse ‘gevarenzones’, ondanks het feit dat het systeem voor België is geprogrammeerd. Maar wanneer je een flitser nadert, toont hij wel een radar. In Duitsland en Frankrijk mag hij enkel een gevarenzone tonen om het toestel legaal te maken.
Verkeerde snelheden
Het grootste probleem van de Coyote NAV+ is de informatie over de toegelaten snelheid. Er ging geen dag voorbij zonder dat die ergens verkeerd werd aangegeven, vaak zelfs meerdere keren. Soms geeft het systeem 90 km/h aan waar je 50 mag, 50 waar 30 is toegelaten of 120 in plaats van 70 km/h in wegenwerken waar een Lidar staat. Here is duidelijk niet steeds up-to-date en vergeet zones 30, het begin van de bebouwde kom als die is verschoven of wegenwerken. Daardoor zijn de waarschuwingen minder actueel en zouden verstrooide bestuurders toch nog tegen de lamp kunnen lopen. Met de Coyote S konden bestuurders nog de gecorrigeerde snelheid doorgeven (bijvoorbeeld in wegenwerken of op stukken met een variabele limiet). Die functie is verdwenen in de NAV+. Coyote antwoordt dat je fouten kan doorgeven via de website, maar dat vergeet je al snel eens je thuis aankomt. En de fouten die we in november hadden doorgegeven, zijn nog steeds niet aangepast. We vragen ons dus af wat dat gaat geven bij zelfstandige auto’s. Als die Here gaan gebruiken zoals dat er vandaag uitziet, dan zullen ze heel wat verdoken opgestelde agenten een berg werk bezorgen. Over wettelijke beperkingen gesproken: de Coyote NAV+ vormt geen probleem meer in bijvoorbeeld Luxemburg, omdat hij niet langer een ingebouwde camera heeft. In Zwitserland en Oostenrijk mag je echter niet vergeten om de Expert-modus uit te schakelen en alle flitswaarschuwingen te desactiveren voor je de grens over gaat.
Grote dagelijkse hulp
De kaarten en de navigatie geven deze Coyote een echte meerwaarde bij je dagelijkse ritten. Je kan je thuis- en werkadres ingeven in de favorieten. Op het scherm kan je via twee iconen permanent zien hoe lang het nog rijden is naar je twee favoriete bestemmingen. Als de reisduur oploopt, kan je een alternatieve route vragen. Door gewoon op het icoon te tikken, start de navigatie en zoekt ze de meest efficiënte weg. En de geschatte reisduur is bijzonder precies, tenzij er uiteraard nog iets onvoorzien gebeurt. Tot slot geeft de Coyote NAV+ nog alle rijgegevens weer die je ook op je accountpagina ziet op de website van Coyote.
Ons verdict
De Coyote NAV+ krijgt een mooi rapport maar heeft ook een paar zwakke plekken. Het scherm is zeer goed leesbaar en de sterke punten van de community-gebaseerde waarschuwingsdienst blijven actueel. Het is alleen jammer dat een toestel van 379 euro en een maandelijkse abonnementsprijs van 12 euro de reële snelheidslimieten niet kent in wegenwerken of dat hij vergeet om zijn data bij te werken wanneer de wegbeheerder de snelheidsbeperkingen aanpast. De minder hoorbare waarschuwingen zouden ook een verstrooide bestuurder of iemand die teveel vertrouwt op de snelheid op het Coyotescherm in de val kunnen lokken. Die kan daardoor onbedoeld alsnog een boete in de bus krijgen. De batterij houdt het veel te kort vol en moet dus permanent aangekoppeld blijven. Het toestel zou wel verder evolueren. Laat ons hopen dat de functie van de Coyote S, waarbij je zelf verbeteringen aan de databank van toegelaten snelheden kan doorvoeren, snel terugkeert.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!