Op een paar jaar tijd werden de Coyote-radarverklikkers een onverwacht succes. In België alleen al telt de gemeenschap zo'n 500.000 leden. Daarmee doen we veel beter dan Coyotes thuisnatie Frankrijk, waar slechts één miljoen mensen het toestel in de auto hebben liggen in een land dat zes keer zoveel inwoners heeft. Dat succes zet de fabrikant ertoe aan om zijn aanbod te diversifiëren. Daarom verscheen eerder een nieuwe Coyote met aanraakscherm en maken we vandaag kennis met de nieuwe Coyote GPS, die niet alleen een navigatiefunctie integreert maar ook een indicator van de verkeersdoorstroming.
Groter
Uiteraard heb je voor comfortabel navigeren een groter scherm nodig. Om leesbaar te zijn, heeft het scherm voortaan een diameter van 12,8 centimeter, zodat het toestel zelf een forse 14,9 centimeter breed is, 7,8 centimeter hoog en 2,1 centimeter dik en 222 gram weegt. Dat is mooi, zelfs al is het scherm niet van het 'randloze' type, want het dikke, zwarte frame vermindert de weergavemogelijkheden enigszins. Goed nieuws is dan weer dat je in de verpakking een kleeffilm tegen krassen vindt en dat er ook een voet met zuignap wordt bijgeleverd. Dat is een praktische en efficiënte oplossing omdat ze veel trillingen dempt, maar ze vergt ook wat onderhoud omdat ze stofjes aantrekt.
Vanaf het opstarten kom je in een bekende omgeving terecht, want Coyote-gebruikers vinden er de gebruikelijke functies terug, die hier beter leesbaar zijn dankzij het grotere scherm. Er zijn daarenboven twee nieuwe functies toegevoegd. De eerste is een zoom die eventuele waarschuwingen voor de komende 30 kilometer aangeeft. Die was al mogelijk op de jongste Coyote, maar hier wordt het lijstje permanent weergegeven, zodat je er niet steeds manueel naar moet gaan zoeken in de menu's. De tweede innovatie komt van de kleine 'thermometer', die de verkeersdichtheid weergeeft op de verkeersas waar je je bevindt en die ook de trend - stijgend of dalend - aangeeft. Want, zo menen de verantwoordelijken bij Coyote, de verwachtingen van automobilisten op het vlak van online diensten hebben in de eerste plaats betrekking op het verkeer, de gevarenzones en het aangeven van parkings en tankstations. Dat klopt ongetwijfeld en de functie blijkt in elk geval erg praktisch want de informatie is in één oogopslag terug te vinden. Slim gezien, zelfs al had Coyote nog kunnen aangeven hoeveel tijd je verliest op het stuk waar je rijdt. Maar ook dat is een keuze, want zoals een van de ontwikkelaars ons uitlegde: met een groot scherm bestaat de verleiding om er allerlei soorten informatie op te duwen. Maar daar wilden we niet aan meedoen. We kunnen hen geen ongelijk geven.
En de navigatie?
De navigatiefunctie is erg eenvoudig toegankelijk. ALK levert de navigatiemotor, Nokia de kaarten. Een bestemming ingeven verloopt vlot en efficiënt terwijl ook het berekenen van het traject slechts een paar seconden duurt. Indrukwekkend. Zowel de pictogrammen als de kaarten (zowel in 2D als in 3D) zijn eenvoudig leesbaar terwijl de gesproken aanwijzingen goed hoorbaar zijn door de krachtige geïntegreerde luidspreker. De Coyote GPS heeft trouwens ook een Bluetooth-functie, die teleurstellend genoeg niet is aangepast om hem te koppelen met het luidsprekersysteem van een motorhelm. Je kan het apparaat dus niet in een 'handenvrije telefooncentrale' veranderen, wat spijtig is aangezien de concurrentie vaak wel een dergelijke functie kent. Een andere zwakke plek is het beperkte aantal rubrieken in de Points of Interest-afdeling voor een toestel dat zogezegd 'altijd online' is. De enige mogelijkheden zijn parkings, luchthavens, stations en tankstations. Dat is wat beperkt, zelfs al meldt Coyote fier dat brandstofprijzen wel in real time worden aangepast. Maar ook daar kan het foutlopen, zoals toen we met een volledig lege tank in de Ardennen in de problemen kwamen. Het dichtstbijzijnde station dat het toestel aangaf, lag buiten ons rijbereik, terwijl andere, dichter gelegen pompen gewoon werden doodgezwegen omdat de geranten hun prijs niet online plaatsen.
In dezelfde zin betreuren we ook dat de gps-functie nooit een alternatieve route aanbiedt bij forse files, ondanks het feit dat het toestel wel alle files aangeeft die het doorgeseind krijgt via de Coyote-centrale. Zeker gezien de zoomfunctie op de 30 volgende kilometers die toch perfect een andere weg zou moeten kunnen aanbieden.
Maar daarom moeten we deze Coyote GPS nog niet de grond inboren, want hij is erg praktisch en werkt snel, terwijl hij bovendien interactief is. Zelfs wanneer de navigatie actief is, worden waarschuwingen steeds duidelijk aangegeven. De Coyote-gemeenschap zal in elk geval blij zijn met dit product, dat zich in de eerste plaats richt op bestuurders van een auto zonder ingebouwde navigatie, die dus niet langer hun voorruit vol toestellen moeten kleven. De Coyote GPS wordt aangeboden voor 249 euro (waar je dan nog jaarlijks 144 euro abonnementskosten aan moet toevoegen) en positioneert zich zo duidelijk als een premiumproduct. Ondanks de kleine manco's lijkt ons dat niet onterecht.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!