Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / BMW M: 50 jaar passie - in samenwerking met BMW

Zelden heeft één letter zoveel uitstraling gehad. Bij BMW, maar ook bij alle fans van sportieve wagens, staat M synoniem voor indrukwekkende prestaties, immens rijplezier en, vooral, passie. Een terugblik op een uniek verhaal.

Op 24 mei 1972, 50 jaar geleden dus, richtte BMW in München de BMW Motorsport GmbH op. Zoals de naam het laat vermoeden had deze nieuwe afdeling van de Beierse autobouwer in de eerste plaats de autosport tot doel, met de ontwikkeling en het opvolgen van de modellen die door de constructeur in competitie werden ingezet. Al in de loop van de jaren zestig had BMW op de Europese circuits weten te schitteren. Het creëren van BMW Motorsport zou die tendens alleen maar kracht bijzetten.

Batmobile

Begin de jaren zeventig zette het succes van de 3.0 CS (met carburatoren) en de 3.0 CSi (met injectie), generatie E9 voor de specialisten, het merk er toe aan om een 3.0 CSL te ontwikkelen. ‘L’ stond hier voor ‘leicht’. Het model zou een voor de autosport gehomologeerde bolide moeten vormen en tegelijk aan de verwachtingen van de klantenteams voldoen.

Nadat hij in 1972 aan het hoofd van de commerciële afdeling van het merk was gekomen wist Bob Lutz ene Jochen Neerpasch bij de concurrentie weg te plukken. Lutz was ook een groot voorstander van de officiële terugkeer van een fabrieksteam. Om dat project in goede banen te leiden en de ontwikkeling van de 3.0 CSL op te volgen werd BMW Motorsport GmbH opgericht.

Met een zescilinder injectiemotor van zowat 200 pk sterk, en een productieaantal dat maar net boven de 1.000 exemplaren lag, werd de 3.0 CSL met het oog op de autosport in heel wat versies uitgevoerd. Er was een Groep 2-versie, ook een Groep 4 en zelfs een Groep 5, de meest extreme variant, die bij de liefhebbers ook nu nog onder het koosnaampje ‘Batmobile’ bekend staat. De serieversie werd verkocht met de achtervleugel… verstopt in de koffer, waarna de eigenaar de keuze had om die vleugel te monteren of niet. In Duitsland was het ding immers verboden.

BMW 3.0 CSL

Iconische M1

Op het autosalon van Parijs zorgde BMW in 1978 voor heel wat ophef, door een eerste model dat officieel van een M-label was voorzien aan de wereld voor te stellen. De wagen was helemaal door BMW Motorsport zelf ontwikkeld, en werd al heel snel als een icoon beschouwd. We geven het maar toe: de M1 was eerder een racebolide die voor de openbare weg was aangepast, dan het omgekeerde. Het doel was om BMW de strijd met Porsche te laten aangaan, en dan vooral op de Europese circuits.

De wagen was aanvankelijk uit de pen van de Franse designer Paul Bracq gevloeid – hij ontwierp in 1972 de BMW Turbo – maar werd later door niemand minder dan Giorgetto Giugiaro verfijnd. De M1 coupé mocht best revolutionair worden genoemd. Onder zijn glasvezel koetswerk stak een centraal geplaatste zescilinder van 3,5 liter, ontwikkeld door Paul Rosche. Met een mechanische injectie van Kugelfischer-Bosch en Magneti-Marelli ontsteking produceerde het motorblok niet alleen een schitterend rauw geluid, maar ook zowat 275 paardenkrachten.

BMW M1

Art Car

Naast het vijftigtal exemplaren dat enkel voor het racen werd gebouwd – vooral dan voor het beroemde Procar-kampioenschap – werd de BMW M1 op minder dan 400 exemplaren geproduceerd. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de bolide bij verzamelaars zeer gegeerd is. Er werd in 1979 zelfs een Art Car van gemaakt. De M1 van de hand van Andy Warhol, meester van de Pop Art, veroverde zelfs een zesde plaats in de mythische 24 Uur van Le Mans.

In 2008 onthulde BMW op het Concours d’Élégance van Villa d’Este de M1 Hommage conceptcar. Het ontwerp van Chris Bangle zette de 30ste verjaardag van de M1 waardig in de verf. In 2019 kreeg de Vision M conceptcar de eer om het iconische model nog eens in de schijnwerpers te zetten. Op 24 mei 2022 viert BMW M GmbH dus zijn 50ste verjaardag. Voor deze divisie gaan heden en verleden met heel veel passie in elkaar over, zowel op de weg als op het circuit. Of hoe men nostalgie kan koesteren door aan de toekomst te werken.

BMW Vision M Concept

Tijdlijn BMW M

1972

  • Creatie van BMW Motorsport GmbH
  • BMW 3.0 CSL E9

1975

  • BMW 3.0 CSL ‘Calder’ Art Car

1976

  • BMW 3.0 CSL ‘Stella’ Art Car

1978

  • BMW M1 E26

1979

  • BMW M1 ‘Warhol’ Art Car
  • BMW M535i E12

1984

  • BMW M635CSi E24
  • BMW M5 E28

1986

  • BMW M3 E30

1988

  • BMW M5 E34

1992

  • BMW M3 E36

1993

  • BMW Motorsport wordt BMW M

1997

  • BMW M Roadster & Coupe

1998

  • BMW M5 E39

2000

  • BMW M3 E46

2003

  • BMW M3 CSL

2005

  • BMW M5 E60
  • BMW M6 E63

2006

  • BMW Z4 M Roadster E85 & Coupe E86

2007

  • BMW M5 Touring E61
  • BMW M3 E92

2009

  • BMW X5 M E70
  • BMW X6 M E71

2010

  • BMW M3 GTS E92
  • BMW M3 GT2 ‘Koons’ Art Car

2011

  • BMW 1M Coupe E82
  • BMW M5 F10

2012

  • BMW M6 F13

2013

  • BMW X5 M F85
  • BMW X6 M F86

2014

  • BMW M3 F80
  • BMW M4 Coupe F82

2016

  • BMW M4 GTS F82
  • BMW M2 F87

2017

  • BMW M4 CS F82
  • BMW M5 F90

2018

  • BMW M2 Competition F87

2019

  • BMW M8 Competition F93
  • BMW X3 M G01
  • BMW X4 M G02
  • BMW X5 M G05
  • BMW X6 M G06

2020

  • BMW M2 CS F87
  • BMW M5 CS F90

2021

  • BMW M3 G80
  • BMW M4 G82

2022

  • BMW M4 CSL G82
  • BMW M3 Touring
  • BMW M2 Coupe

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten