Een onvergetelijke dag, en nog meer voor wedstrijdwinnaars Alexandre en Kris, die een circuitdoop kregen in een Mazda MX-5 Cup. De lokroep van het circuit is moeilijk te weerstaan. De inschrijvingen voor de TrackDay die AutoGids samen met Mazda begin mei in Zolder organiseerde, liepen dan ook als een trein, en op enkele dagen waren alle plaatsen de deur uit.
Vele tientallen liefhebbers van een sportieve rijstijl en stevige rijsensaties verzamelden die zomerse zondag op het Limburgse Circuit Zolder. En opvallend: voor de verschillende rijsessies waren niet minder dan 17 Mazda’s MX-5 ingeschreven, waarmee de sympathieke Japanner meteen het best vertegenwoordigde model tijdens de TrackDay was. Toeval? Niet echt…
Plezier voorop
9 februari 1989 is een datum die bij liefhebbers van een MX-5 ongetwijfeld een belletje doet rinkelen. Op die dag werd op het Salon van Chicago een auto voorgesteld die wereldwijd het concept van de betaalbare roadster opnieuw zou uitvinden: de Mazda MX-5… Of eigenlijk de Mazda Miata, want onder die naam begon het model in de Verenigde Staten aan een carrière die er een van de meest iconische wagens van de voorbije decennia van zou maken.
35 jaar later blijft de vierde generatie van de MX-5 nog altijd trouw aan zijn basisprincipes: een centraal voorin geplaatste motor, aandrijving op de achterwielen, een optimale gewichtsverdeling en een ideale verhouding gewicht-vermogen. Met als eindresultaat een levendige en uitgebalanceerde roadster. De perfecte ingrediënten ook voor een dag intens rijplezier op de openbare weg, zelfs met de haren in de wind als de omstandigheden dat toelaten. Maar evengoed om je eens goed te komen uitleven op een circuit, zo bleek eens te meer tijdens deze TrackDay…
Adrenaline
Als kers op de taart mochten twee van onze lezers, Alexandre en Kris, proeven van dat intense rijplezier als passagier van een MX-5 Cup, een tot ultieme racewagen aangepaste variant van de straatversie. Aan het stuur zaten enkele ervaren coureurs uit de sinds 2019 georganiseerde en hyperpopulaire merkencup die dit jaar de circuits van Spa, Zolder, Assen en Zandvoort aandoet. Kortom, aan adrenaline geen gebrek…
Kris (44 jaar): “Het ging vooruit!”
E&I Engineer Kris kwam met plezier afzakken vanuit Beringen, want hij wist al een beetje wat hij mocht verwachten. “Samen met mijn jongste zoon trek ik regelmatig naar het circuit. Ik heb in Zolder en Spa al deelgenomen aan Track Days, zowel als passagier als aan het stuur. In de Fun Cup heb ik zelfs al een beetje van de autosport geproefd”, lacht de vader van twee. Tijdens de verschillende rijsessies kon Kris plaats nemen aan de zijde van iemand die de MX-5 Cup door en door kent. “De bijzonder sympathieke Ellen Leysen was vooral aanwezig om zich voor te bereiden op de 24 Uur van Zolder. Het eerste wat ze me vroeg, was of ze ervoor mocht gaan. Om maar te zeggen dat ik zeker mijn dosis adrenaline heb gekregen!”
In Zolder kon Kris ook kennismaken met de recentste generatie van de MX-5. “Door de luxe, de afwerking en zijn handige softtop neemt het model een heel bijzondere plaats in het roadstersegment in. Tijdens weekdagen is een auto voor mij in de eerste plaats een transportmiddel. Maar tijdens het weekend kan ik samen met mijn echtgenote en mijn gezin echt genieten van autorijden. En hoewel ik me, net zoals iedereen, afvraag hoe de overstap naar meer duurzame energiebronnen zal verlopen, weet ik maar al te goed wat ik op een circuit wil horen: het geraas van verbrandingsmotoren! In ieder geval wil ik AutoGids, Mazda, het MSTC Racing Team, Ellen Leysen en iedereen achter de schermen van harte bedanken voor deze onvergetelijke dag.”
Alexandre (28 jaar): “Zalig gewoon…”
Alexandre is commercieel vertegenwoordiger en coach voor Samsung in de regio Luik en zuid-Limburg, maar koestert daarbuiten een ware passie voor auto’s en autosport. Zo bezoekt hij al eens graag een rally. “Zowel in België als wedstrijden voor het wereldkampioenschap – al sinds mijn zevende heb ik dat virus te pakken. En als er geen rally’s zijn, dan vind je me wel bij circuitraces of wedstrijden met motoren. Zolang het maar rijdt en een motor heeft”, lacht hij. In Zolder beleefde Alexandre evenwel een première. “Hoewel ik enkele jaren geleden al eens een rijstage kon volgen bij Marc Duez, met Cédric De Cecco als coach, was dit mijn eerste ervaring met een echte circuitbolide op slicks. Wat ik heel leuk vond aan de MX-5 Cup, was de manier waarop de motor naar 8.500 toeren per minuut klom. Het geluid dat daarbij uit de race-uitlaat kwam: zalig gewoon… en luid!
Bij iedere remzone verwonderde ik me weer hoe laat de coureur pas in de remmen dook. Op het eind van het rechte stuk stormden we tegen 190 per uur richting de eerste linkse, om dan aan de buitenkant als op rails door de bocht te gaan. Alle andere deelnemers gingen daar toch merkelijk behoedzamer te werk.” In het dagdagelijkse verkeer rijdt Alexandre met een elektrische bedrijfswagen, en hij is dan ook goed geplaatst om een oordeel te vellen over de hedendaagse autowereld. “Tegenwoordig zijn nogal wat auto’s niet meer dan een veredeld ‘verplaatsingsmiddel’. Gelukkig zijn er op onze politiek overcorrecte markt nog uitzonderingen. Zoals de MX-5, een echt ‘URO’ of ‘unidentified driving object’. Als rechtgeaarde autoliefhebber kun je Mazda enkel maar dankbaar zijn voor zo’n auto. Bovendien bewijst hij dat EV’s en liefhebbersauto’s perfect naast elkaar kunnen bestaan.”
Foto’s: Dennis Noten en Alexandre Krazinsky
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!