Is het mogelijk om een compacte SUV te besturen die tegelijk elegant, goed uitgerust, zuinig én pittig is? Met de Puma heeft Ford bewezen dat dat kan. De Puma wordt niet alleen geloofd voor de kwaliteiten van het chassis en de styling, maar ook voor de uitrusting, die rechtstreeks uit hogere segmenten wordt overgenomen. In de vergelijkende tests van AutoGids wist de Puma zich dan ook elke keer weer te onderscheiden.
Maar de grootste troef van de Puma is misschien wel het prijskaartje. Naast zijn prijs, die begint bij iets boven de 24.000 €, geniet het model immers ook van heel lage BIV en jaarlijkse taks. Voor de 1.0i EcoBoost mHEV 92 kW (125 pk) bedragen die in Vlaanderen bijvoorbeeld slechts 120 € en 128 €. Door de verschillende fiscale regels liggen die bedragen in Brussel en Wallonië wat hoger, maar kopers van diezelfde versie van de Puma betalen er respectievelijk nog altijd maar 495 € en 168 €.
ECOBOOST: 125 OF 155 PK
De hoofdbrok van het Puma-gamma bestaat uit de heel efficiënte driecilinder EcoBoost van 999 cm3, die in twee versies wordt uitgevoerd: één van 125 en één van 155 pk, die naar keuze en volgens de versie is gekoppeld aan een manuele zesbak of een automaat met dubbele koppeling en 6 of 7 verhoudingen. De krachtbron geniet van een lichte 48 V-hybridisatie, waardoor de prestaties omhoog en het verbruik omlaag gaat. De batterij, die bij het remmen automatisch wordt opgeladen, werd onder de zitbank geplaatst, wat betekent dat de ‘mild hybrid’-versies niets van het 456 liter grote laadvermogen verliezen. Daar komt bovendien ook nog eens de handige en 82 liter grote Megabox bij, een opbergvak onder de vloer, met waterdichte coating en afvoeropening.
VIJF AFWERKINGSNIVEAUS
Met aan de ene kant de ST Line en ST Line X-versies, en aan de andere de Titanium en Titanium X-uitvoeringen, richt Ford zich op klanten die voor de uitrusting en de styling voorrang geven aan sportieve uitstraling dan wel luxueuze afwerking. De ST-Line V verenigt het beste van twee werelden, met bijvoorbeeld lichtmetalen 18-duimsvelgen, een specifieke koetswerkkit, parkeerhulp voor- en achter, full LED-koplampen of ook nog keyless toegang tot en starten van de wagen. Wie nog meer luxe wil kan terecht bij de Puma Vivid Ruby Edition.
De top van het Puma-gamma, dat wordt gebouwd in de meest moderne Europese Ford-fabriek in Craiova, wordt uiteraard gevormd door de ST-versie. Die werd onder handen genomen door de specialisten van Ford Performance en is voortaan met twee motorversies beschikbaar. Naast de welbekende en indrukwekkende 1.5 EcoBoost van 200 pk (147 kW) is deze Puma ST voortaan ook beschikbaar in een hybrideversie.
PUMA ST, DUBBELE PRESTATIES
De nieuwe Puma ST Powershift is uitgerust met de 1.0 driecilinder turbo met directe injectie en lichte 48 V-hybridisatie. Daardoor bedraagt het vermogen nu 160 pk, en werd het maximale koppel verhoogd naar 248 Nm. Zo kan de sprint van 0 naar 100 km/u in amper 7,4 seconden worden afgelegd, met een gemiddeld verbruik van slechts 6,3 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot die zich beperkt tot 144 g/km.
En indien u muziek zou verkiezen boven het motorgeluid, dan vindt u zeker uw gading in de hoogstaande – én standaard – audio-installatie van Bang & Olufsen. Die beschikt over niet minder dan 10 luidsprekers en werd specifiek voor het interieur van de Puma ontwikkeld. Het zijn de details die het hem doen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!