Een stekker insteken is ‘au fond’ iets heel eenvoudig. Maar eerst moet je al weten aan welke kant je je bevindt: die van de auto of die van de infrastructuur? Schematisch gezien vinden we aan de zijde van de infrastructuur (of het laadpunt zo je wil) stekkers van type 1 en 3, terwijl we op de auto ingangen van Type 1, Type 2, ChaDEmo of Combo CCS te vinden zijn. Aanvankelijk waren de standaarden wat verwarrend, maar de voorbije jaren zijn ze op punt gesteld en een laadpaal van meer dan 22 kW heeft altijd een aan de paal verbonden kabel (die dus niet kan worden verwijderd). Er bestaan adaptatiekits die voldoen aan de “Open EVSE”-standaard.
Verschillende laadmodi
Er bestaan vier laadmodi die concreet als volgt worden ingedeeld:
- Modus 1:
Huishoudstopcontacten of laadpunten zonder vermogenscontrole. Hier laad je doorgaans traag (maximum 3,7 kW) aan eenfasige wisselstroom en dat duurt uiteraard vrij lang. - Modus 2:
Hier is een controlesysteem geïntegreerd in de laadkabel (doorgaans meegeleverd door de constructeur). Het laadvermogen kan hoger zijn en tot 11 kW gaan bij eenfasige of driefasige wisselstroom. - Modus 3:
Deze vorm van laden verloopt via een openbare of private laadpaal of wallbox. Zij kunnen traag of snel laden (3,7 tot 22 kW) aan eenfasige of driefasige wisselstroom. - Modus 4:
Dit gebeurt aan snellaadstations onder gelijkstroom met vermogens van 50, 100 of meer kW.
Thuis
Uit studies blijkt dat 70 procent van de EV-rijders thuis laadt. Het is sterk aangeraden om dan een wallbox te installeren, die het laden beveiligt en optimaliseert. Constructeurs zoals Kia bieden zo’n installatiekit aan en kunnen een professional sturen om de werken te overzien. De aankoopprijs van zo’n ‘box’ blijft meestal heel redelijk.
Thuis laad je doorgaans ook het goedkoopst (prijs per kWh) omdat je kan kiezen wanneer je laadt. Als je een dubbele elektriciteitsmeter hebt, kan je het laden bijvoorbeeld uitstellen naar de daluren wanneer de stroom minder kost. Omgekeerd zijn openbare laadpalen duurder, waarbij de hoogste tarieven worden aangerekend op snelwegparkings of aan laadpalen met heel hoge vermogens. Dat is de prijs die je betaalt voor een batterij die op een half uurtje tot 80 procent laadt, wat dus nauwelijks langer duurt dan even de benen strekken en een koffie drinken alvorens je aan de volgende 400 kilometer begint – of in bijvoorbeeld de Kia e-Niro zelfs 455 kilometer.
Voor meer informatie over het laden van elektrische voertuigen surf je hier
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!