Op een frisse decemberochtend maken we kennis met Peter Van Loo en Lionel Lebrun. Deze twee lezers hebben de wedstrijd gewonnen die Mazda in samenwerking met AutoWereld en de collega’s van AutoGids organiseerde. De ene is Vlaming en manager in een Amerikaans bedrijf, terwijl de andere uit het zuiden van het land komt en voor een supermarktketen werkt. Ze gaan elkaar met de nieuwe Mazda CX-30 bekampen in een zuinigheidswedstrijd.
Maar eerst volgen ze nog een cursus eco driving bij rijvaardigheidsschool Jesco in Puurs. Instructeur Scott Van Hooydonk gaat hen vanochtend lesgeven. Op het programma: een rondrit van een uur, waarin elke beweging minutieus zal worden ontleed. Terwijl natuurlijk ook hun verbruik wordt berekend.
Verbaasde leerlingen
Zodra ze weer op het rijvaardigheidscentrum zijn aangekomen, worden onze kandidaten onderworpen aan een trainingssessie. Waarin Scott alle bewegingen die hij tijdens de rit heeft geobserveerd, analyseert en corrigeert. De nadruk ligt daarbij natuurlijk op wat je vooral niet moet doen. Logischerwijs ligt het accent op zuinig rijden, maar altijd met respect voor de veiligheid van de andere weggebruikers. Op de gezichten van onze lezers staat vaak verbazing en soms zelfs scepticisme af te lezen.
En toch… Zodra ze alle waardevolle tips hebben geabsorbeerd, vertrekken Lionel en Peter voor een tweede rit. Het verkeer is echter drukker geworden en dat is achteraf te merken aan de verbruikscijfers. Toch lijkt Scott tevreden over zijn leerlingen, hij wenst hen dan ook veel succes voor de echte proef.
De druk stijgt
Na de lunch verlaten we Puurs. We stoppen aan een tankstation om de twee CX-30’s onder hoog toezicht vol te tanken. Gezien het gewichtsverschil tussen beide bemanningen wordt de auto van Peter verzwaard met een aantal vaten water. Tijd om te vertrekken. De economy run loopt over een traject van 228 kilometer via Zeeland naar Den Haag. Eindeloze rijkswegen volgen elkaar op en de avond is gevallen wanneer we Rotterdam passeren. Den Haag is niet heel ver meer. De finish is gesitueerd aan een tankstation aan de rand van de stad, waar de benzinetanks opnieuw worden gevuld.
Onze twee lezers hebben het spel perfect gespeeld en liggen qua afgelegde afstand slechts 100 meter uit elkaar. Maar het is nog wachten tot het avondmaal om het eindresultaat te kennen. Bert De Vidts, marketingdirecteur bij Mazda, is erbij gekomen en maakt de uitslag bekend. Het verschil tussen beide teams is niet groot: 4,3 tegenover 4,5 liter per 100 kilometer. Twee uitzonderlijke resultaten die andermaal de voorbeeldige zuinigheid aantonen van de SkyActiv-X, een atmosferische 2 liter-benzinemotor van 180 pk die gebruikmaakt van dieseltechnologie om zijn rendement te verbeteren.
Gelukkige winnaar
Een technologisch hoogstandje waarvan Lionel gedurende een jaar zal kunnen genieten, want hij werd uitgeroepen tot winnaar van deze proef. ‘Ik geef toe dat ik aan het begin van de dag nogal sceptisch was, toen ik zag welke inspanningen ik de hele dag zou moeten leveren’, vertrouwde de 37-jarige man uit Andenne ons toe. ‘En zoals zo vaak in dat soort situaties, neem je dan toch de handschoen op en doe je er alles aan om te winnen.
Het traject leek me soms wat lang, maar dan maakte ik van de gelegenheid gebruik om de details van de CX-30 te leren kennen en te genieten van zijn comfort en zijn ergonomie. Stilistisch is hij echt wel geslaagd, zowel vanbuiten als vanbinnen. Bij aankomst in Den Haag had ik een goed voorgevoel. Ik had nooit gedacht een verbruik van 4,3 liter te kunnen halen met een benzinemotor van 180 pk. Mazda heeft echt goed werk geleverd en ik kijk ernaar uit om de komende twaalf maanden met dit model te mogen rondrijden.’
Aangenaam verrast
Een logischerwijs wat teleurgestelde, maar ook heel sportieve Peter feliciteerde zijn tegenstander en wilde vooral een goede herinnering overhouden aan deze ervaring. ‘Ik heb een merk ontdekt dat ik helemaal niet kende’, gaf de 52-jarige West-Vlaming toe. ‘De CX-30 is best wel geslaagd en aangenaam om mee te rijden. Ik was verrast door de zuiverheid van de interieurlijnen, die me doen denken aan mijn Alfa Romeo Giulietta.
En het is sowieso altijd interessant om te leren hoe je benzine kunt besparen. Het verbaasde me hoe brandstofefficiënt het kan zijn om bij 50 km/u in zesde versnelling te rijden. Bij 70 km/u zat ik met de Mazda aan 3 liter per 100 kilometert: ongelofelijk! Jammer genoeg heeft het andere team de instructies nog beter toegepast, maar ik maak mezelf geen verwijten. Ik heb samen met jullie een geweldig weekend beleefd.’
Naar het museum
En om dit weekend in het teken van de auto in schoonheid af te sluiten mochten onze lezers op zondagochtend nog een bezoekje brengen aan het Louwman Museum in Den Haag. Dit immense gebouw, ontworpen door de Amerikaanse architect Michael Graves, herbergt de oudste privécollectie van auto’s ter wereld. Ze omvat een tweehonderdtal oude en klassieke wagens, specialisten beschouwen het als een van de mooiste wereldwijd. Talloze auto’s vertellen hun eigen verhaal en dragen zo bij tot de grote autogeschiedenis.
Pieter Louwman was de oprichter van een importbedrijf voor Dodge en Chrysler in Den Haag. Gestaag bouwde hij aan deze collectie, met tal van voertuigen van voor 1900, maar ook prachtige auto’s uit de jaren 20 en 30. De verzameling omvat niet alleen veel automobilia, maar ook vliegtuigen en zelfs het interieur van een zeppelin. De rondleiding eindigt in de straatjes van een gereconstrueerd stadje uit de jaren 30, compleet met winkels en stadsplein. Als je ooit in de buurt bent, moet u dit unieke museum zeker een bezoek gunnen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!