De presentatie met veel bombarie van de nieuwe Volkswagen ID.3 tijdens de IAA in Frankfurt was maar een eerste stap in het grootscheepse EV-offensief van het merk. Zoals reeds bekend zullen in de loop van de komende maanden nog andere modellen volgen ter vervollediging van een aanbod dat zou moeten beantwoorden aan een groot deel van de verwachtingen van de bestuurders. De doelstellingen van de Duitse constructeur zijn ambitieus, want ze gaan uit van een verkoop van 100.000 voertuigen met een zuiver elektrische aandrijving in 2020, om te voldoen aan zijn erg strenge C02-doelstellingen in Europa, China en de Verenigde Staten. Vervolgens zou de verkoop van de ID.-familie gestaag moeten groeien, om tegen 2025 uit te komen op meer dan een miljoen. Als je weet dat Volkswagen jaarlijks wereldwijd meer dan zes miljoen nieuwe voertuigen op de markt brengt, kunnen we ervan uitgaan dat het zo zijn elektrische technologie toegankelijk zal maken voor een groot aantal bestuurders. Daartoe kan de constructeur rekenen op zijn modulaire platform voor elektrische voertuigen MEB, waarop niet alleen alle modellen van de ID.-familie gebaseerd zullen zijn, maar ook tal van EV’s van andere merken van de groep.
Conceptcars als voorbodes
In 2016 onthulde Volkswagen op het salon van Parijs zijn eerste volledig elektrische prototype, de ID. Concept, als voorbode van de ID.3 die onlangs in Frankfurt werd voorgesteld. Daarna volgde de ID. Buzz op het salon van Detroit in 2017, grotendeels geïnspireerd op de legendarische T1. Een conceptcar met zeven zitplaatsen, waarmee Volkswagen vooral de veel-
zijdigheid van zijn nieuwe elektrische platform wilde aantonen. De elektrische aandrijving neemt niet veel plaats in beslag, zodat de voor- en achteras heel ver uiteen geplaatst kunnen worden. Resultaat: een lange wielbasis in combinatie met korte overhangen, en dus meer interieurruimte. Dankzij het uitgerekte MEB XL-platform biedt de 4.942 millimeter lange, 1.976 millimeter brede en 1.963 millimeter hoge ID. Buzz een interieur met buitengewone afmetingen. De productieversie van dit elektrische Volkswagen-busje zal veel kenmerken van de conceptcar overnemen en bijvoorbeeld ook kunnen uitpakken met draaistoelen, interactieve connectiviteit en een volledig autonome rijfunctie. Er zal overigens ook een utilitaire Cargo-versie ontwikkeld worden, voor uitstootvrije leveringen met een voertuig dat in hoge mate autonoom kan rijden. De commercialisering van deze eenvolumer – die uiterlijk niet veel zal afwijken van de conceptcar – is te verwachten tegen 2022.
De derde stijlstudie voor het toekomstige ID.-gamma is de ID. Crozz, die in 2017 werd onthuld op het salon van Shanghai. Een conceptcar die ons meer in het bijzonder interesseert, wetende dat hij al vanaf volgend jaar in de Volkswagen-catalogus zal staan. We gaan hier nader in op de I.D. Crozz II, die twee jaar geleden in Frankfurt te zien was en al een aantal evoluties vertoonde ten opzichte van de eerder in China gepresenteerde versie. Met een voor- en achterkant die dichter aanleunen bij de versie die volgend jaar op de markt zal komen, zijn schitterende lichtmetalen 21-duimvelgen met vijf spaken en zijn nog meer uitgesproken ledverlichting pakt deze Crozz II uit met een zeer persoonlijk design.
Lichtspel
De ID. Crozz II is 4.625 millimeter lang, 1.891 millimeter breed en 1.609 millimeter hoog. Tussen de voor- en achterpartij strekt zich een wielbasis van 2.773 millimeter uit. De interieurafmetingen en -ruimte sluiten nauw aan bij die van de Tiguan Allspace, om maar een bekend Volkswagen-model te noemen. In grote lijnen wordt het koetswerkdesign gekenmerkt door een indrukwekkende motorkap, een scherp afgelijnd dak met een zwartglanzend oppervlak, uitgesproken achtervleugels en een achterkant die wordt onderstreept door fijne leds. Licht speelt een steeds belangrijkere rol in autodesign, en wordt onder meer gebruikt om de bestuurder te verwelkomen nog voor hij of zij is ingestapt. In het geval van de ID. Crozz II is de ledverlichting interactief en brengt die de conceptcar tot leven door hem over 360 graden te doen baden in het licht. Maar dat is nog niet alles. Het panoramadak is voorzien van een lichtscherm dat wordt gegenereerd door geperforeerde ledstrips en met een simpele handbeweging te bedienen is als een klassiek zonnedak.
Dankzij de compacte afmetingen van zijn elektromotor en de integratie van zijn lithium-ionbatterijen in de vloer kan de ID. Crozz uitpakken met een interieur dat is ontworpen als een open ruimte. De bestuurder kijkt uit op een multifunctioneel stuur dat elektrisch regelbaar én intrekbaar is, een Active Info Display, een elektronische binnenspiegel (e-Mirror) en een head-updisplay met augmented reality.
Al deze uitrustingselementen worden – afhankelijk van hun type of functie – bediend via spraak, gebaren, aanraakschermen of klavieren. Laten we even terugkeren naar de head-updisplay met augmented reality, om uit te leggen dat de informatie – zoals de routeaanwijzingen van het navigatiesysteem – hiermee virtueel op 7 tot 15 meter voor de auto wordt geprojecteerd. Het effect is verbluffend realistisch: de visuele aanwijzingen van de navigatie bevinden zich dankzij deze projectie exact op de plaats waar de bestuurder met de I.D. Crozz II naartoe rijdt.
Alle comfort
De inzittenden van de ID. Crozz worden in de watten gelegd, want ze mogen plaatsnemen in lichte stoelen uit één stuk met een geïntegreerde gordelgeleider. Wat een luxe… De zittingen zijn bekleed met alcantara, terwijl een doorgestikt patroon de bekleding een driedimensionale look geeft. De ruimte die achterin wordt geclaimd, is een topklasseberline waardig. Hoe dan ook, voor de actievere mensen kondigt Volkswagen een binnenruimte aan die vlot toegankelijk is dankzij zijn zwaai- en schuifdeuren, waardoor gemakkelijker grote voorwerpen geladen kunnen worden. Ook de afwezigheid van een B-stijl draagt daar natuurlijk toe bij. Tot slot verzekert het nieuwe CleanAir-systeem optimale en individuele klimaatomstandigheden aan boord. Een actief filtersysteem garandeert permanent een zeer goede luchtkwaliteit in het interieur. Het menu geeft informatie over de luchtkwaliteit in de auto en over de momentane activiteit van het systeem.
Zoals het een echte SUV betaamt, pakt de toekomstige I.D. Crozz ook uit met de vierwielaandrijving 4Motion, want de voor- en achteras worden elk apart door een elektromotor aangedreven. De krachtverdeling van de motor wordt verzekerd door een elektrische transmissieas. Deze SUV met een topsnelheid van 180 km/u en een gecumuleerd vermogen van 225 kW beschikt met één batterijlading over een rijbereik van meer dan 400 kilometer. Nog steeds volgens de aangekondigde cijfers kan de high performance-batterij 80 procent van zijn energiecapaciteit in 30 minuten recupereren dankzij een snellaadsysteem in de oplaadpunten met een vermogen van 150 kW (gelijkstroom).
Toekomstvisie
De laatste stijlstudie om het toekomstige gamma van de EV-familie van Volkswagen aan te kondigen is de I.D. Vizzion, die in 2018 werd onthuld in Genève. Deze prachtige berline mogen we in 2022 verwachten naast de eenvolumer. De designers hebben vooral gewerkt rond helderheid en transparantie, en het resultaat lijkt ons behoorlijk geslaagd, met een coherent en expressief geheel. Het koetswerkdesign wordt gekenmerkt door een extreem platte motorkap en uitstekende spatborden met een homogeen reliëf. Net zoals bij de andere leden van de I.D.-familie vervangt de lichtsignatuur van de Vizzion het chroom van weleer met een wit oplichtend Volkswagen-logo. De Matrix HD-koplampen, die hun debuut maakten op deze stijlstudie, werken met 8.000 lichtgevende pixels. Over een paar jaar zullen deze lichtpunten symbolen of elementen zoals een virtueel zebrapad voor de auto kunnen projecteren.Maar laten we deze kennismaking voortzetten door erop te wijzen dat alle overbodige elementen werden verwijderd dankzij homogene oppervlakken waarin zelfs de ruiten werden geïntegreerd.
Met zijn aflopende daklijn als van een coupé, zijn krachtige vleugels en zijn bijzonder korte overhangen maakt de I.D. Vizzion dat de klassieke berlines er plots heel oud uitzien. Tussen zijn enorme 24-duimvelgen wordt het oppervlak gekenmerkt door de twee deuren die elektrisch openzwaaien, de voorste naar voren en de achterste naar achteren. De openingshoek van 90 graden zorgt voor een uitstekende toegankelijkheid, die nog wordt verbeterd door de afwezigheid van een B-stijl. De perfect geïntegreerde achterklep biedt toegang tot een bagageruimte van 565 liter. Net zoals de SUV Crozz kan de toekomstige elektrische berline van Volkswagen rekenen op een compact aandrijvingssysteem om zijn inzittenden een behoorlijk indrukwekkende binnenruimte voor te schotelen. Ook hier weer vier integraalstoelen, die zich in dit geval automatisch aanpassen aan elke inzittende. Inderdaad, de auto identificeert iedereen aan de hand van de biometrische gegevens van de gezichtsherkenning of de aanwezigheid van elektronische apparaten, zoals een smartphone, en downloadt de instellingen zoals ze zijn opgeslagen in de cloud.
We herinneren eraan dat de ID.-modellen in staat zullen zijn om autonoom te rijden, zodat de interieurdesigners van de I.D. Vizzion volop de kaart van de ontspanning konden trekken, met voetsteunen die de inzittenden uitnodigen om languit te relaxen of met materialen van topkwaliteit, zoals plantaardig gelooid leer of hout van duurzame plantages. Tot slot kunnen de ruiten elektronisch verduisterd worden om het interieur te isoleren van de rest van de wereld.
Huisbewaarder
Deze conceptcar wordt in eerste instantie bestuurd door met spraak- en gebareninstructies te communiceren met een virtuele assistent. We zitten dus helemaal in het tijdperk van de auto 2.0. Dankzij augmented reality kunnen alle inzittenden communiceren met het voertuig en andere digitale apparaten. Deze gemengde realiteit wordt steeds belangrijker op industrieel gebied en staat op het punt om in de loop van het volgende decennium de autosector te veroveren. De ID. Vizzion was een van de allereerste studiemodellen die ons lieten kennismaken met deze nieuwe wereld. Nog een kenmerk van deze bijzonder innovatieve conceptcar: de virtuele assistent reageert voorspellend op de meest uiteenlopende situaties en op relevante POI’s. Als u bijvoorbeeld een file nadert die niet kan worden omzeild, berekent hij automatisch een nieuwe route en een nieuwe aankomsttijd op de bestemming.
De kers op de taart
De ID. Buggy is een echte verademing, want hiermee blaast Volkswagen nieuw leven in een concept dat bijzonder populair was in de jaren 60. Toen waren deze machines bedoeld om zich zorgeloos te amuseren in de duinen. Het aanbod aan opbouwkits was zeer gevarieerd, maar altijd waren ze gebaseerd op het chassis van de legendarische Kever, met zijn in achteroverhang gemonteerde viercilinder-boxer. De ID. Buggy grijpt terug naar dit cultconcept, maar maakt wel gebruik van de technische mogelijkheden van de moderne tijd: hij is namelijk gebaseerd op het MEB-platform, met een hoogspanningsbatterij die in de vloer is geïntegreerd.
Deze lithium-ionbatterij biedt een energiecapaciteit van 62 kWh om de achterin gemonteerde elektromotor met een vermogen van 204 pk te voeden. Met één batterijlading komt de ID. Buggy 250 kilometer ver (WLTP). De elektromotor biedt ook een maximumkoppel van 310 Nm om deze strandbuggy uit het mulle zand te bevrijden. Een koppel dat goed past bij zijn sportieve karakter. Bovendien stuurt deze elektrische auto heel wat vermogen uitsluitend naar zijn achteras, zelfs op een harde bodem, wat behoorlijk veel rijplezier doet vermoeden. Op verharde wegen kan dit prototype in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, terwijl zijn topsnelheid elektronisch is begrensd op 160 km/u. Als alternatief voor de achterwielaandrijving kan eventueel een tweede elektromotor worden gemonteerd op de vooras, om op die manier vierwielaandrijving te bekomen.
De koetswerkstructuur, gemaakt van een composiet van kunststof, staal en aluminium, is zelfdragend, maar dankzij de modulaire structuur kan het bovenste gedeelte van het koetswerk verwijderd worden van het MEB-onderstel. Zo kunnen kleine constructeurs of start-ups – net zoals vroeger – hun eigen buggy met een ander look creëren. De minimalistische cockpit van de ID. Buggy wordt gekenmerkt door een supersimpele ergonomie en waterbestendige materialen. Het grootste deel is bekleed met Grey Tech Blue, een materiaal dat evengoed bestand is tegen het strand als tegen een onweer. De bestuurder en zijn passagier nemen plaats in stoelen uit één stuk. De hoofdsteunen en gordelgeleiders zijn geïntegreerd in de rugleuningen. De bestuurder kijkt uit op een multifunctioneel stuur met bedieningselementen in de dwarsstang. Die zijn aanraakgevoelig, maar vergen wel een lichte druk om te voorkomen dat functies per ongeluk worden geactiveerd. De ontwerpers hebben intuïtief de algemene bedieningslogica van de andere modellen van het merk behouden. Kortom, een toffe manier om de elektrische auto echt leuk te maken.
Download het complete dossier over de Volkswagen ID.3
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!