Met de ID.3, de eerste in een rij, wil Volkswagen, samen met zijn klanten, toetreden tot de nieuwe era van een emissievrije mobiliteit. Het gaat hier om een zuiver elektrisch aangedreven auto met de buitenafmetingen van een compacte middenklasser (genre Volkswagen Golf), maar met binnenin een ruimteaanbod dat je anders enkel in een berline van een klasse hoger kan vinden. Voor Volkswagen is de ID.3 van hetzelfde belang als de Kever indertijd en de Golf de laatste 45 jaar. Ook hij luidt het begin van een nieuw tijdperk in.
CO2-neutrale mobiliteit
De bedoeling is dat de ID.3 zijn gebruiker de mogelijkheid geeft om CO2-neutrale mobiliteit te genieten. In die zin sluit hij aan bij de missieverklaring die de Volkswagen-groep een tijd terug heeft opgesteld onder de noemer goTOzero. Tegen 2050 wil de hele groep een CO2-neutrale balans kunnen voorleggen, voor heel zijn industriële bedrijvigheid. Tegen 2023 zal enkel het merk Volkswagen daarvoor al 9 miljard euro geïnvesteerd hebben in elektrische mobiliteit. De komende tien jaar wil VW dan ook meer dan 10 miljoen zuiver elektrische wagens produceren en verkopen. Het zal dus niemand verbazen dat zomaar eventjes twintig geëlektrificeerde modellen op de planning staan, alleen al bij Volkswagen dus. Natuurlijk moet bij dergelijke inspanningen ook de rest (kunnen) volgen. Daarom biedt de groep nu al volledig hernieuwbare energie aan en wil ze ook zelf een laadinfrastructuur op poten zetten. De ID.3 is de eerste Volkswagen die prat gaat op een koolstofneutrale balans over de hele toeleveringsketen. Ook bij de batterijproductie is duurzaamheid al verzekerd. Zowel de productiefaciliteiten die de cellen voor de batterijen bouwen, als de afdelingen in de fabriek van Zwickau waar andere onderdelen en het koetswerk worden vervaardigd en waar het lakwerk en de uiteindelijke assemblage worden verzekerd, gebruiken uitsluitend energie uit natuurlijk bronnen.
De Volkswagen-fabriek in Saksen is de pilootfabriek voor ID.3 en wordt al sinds 2017 aangedreven met hernieuwbare energie, geproduceerd door waterkrachtcentrales. Wanneer CO2-uitstoot om een of andere reden toch onvermijdelijk is, wordt die gecompenseerd door investeringen in klimaatbeschermingsprojecten. Dat is de manier om de ID.3 als CO2-neutrale auto te kunnen afleveren aan het cliënteel. Het gebruik van bijvoorbeeld zonnepanelen of hernieuwbare bronnen maakt het mogelijk de CO2-uitstoot met betrekking tot het gebruik van de ID.3 zoveel mogelijk te beperken of volledig te neutraliseren.
ID. voor Intelligent Driving
De Volkswagen ID.3 is de eerste telg van een nieuwe familie. Alle leden van die familie zullen dan ook de ID.-type-benaming krijgen. De doelstelling is een duidelijk gedefinieerd gamma dat de elektrische mobiliteit moet helpen doorbreken op de massamarkt. De letters ID. staan voor Intelligent Driving, Inspiring Design en Intuitive Device. De benaming verwijst op eerder symbolische wijze naar de diverse eigenschappen die moeten samenvloeien in deze modellen. Dat zijn dan (op termijn) geautomatiseerd rijden met een nuluitstoot, een intuïtieve bediening en een gepersonaliseerde netwerking. Dankzij het nieuw uitgewerkte design-DNA wil de ID.3 onmiddellijk herkenbaar zijn als een emissievrije wagen. De ID.3 werd ontworpen voor een toekomst ‘onder stroom’ en wil met zijn naadloze esthetiek een nieuwe designkwaliteit in het compacte segment introduceren. Hij maakt bijvoorbeeld veelvuldig gebruik van ledverlichting om zijn design te accentueren. In de moderne vormtaal die designers gebruiken, is die accentuering met licht de vervanger van wat vroeger met chroom werd gedaan. “Met de ID.3 richt Volkswagen zich resoluut op de toekomst”, aldus Klaus Bischoff, hoofddesigner bij Volkswagen. “De natuurlijke stijl en uitermate intuïtieve gebruikerservaring demonstreren een nieuwe, elektrische manier van denken.”
Opvallend uiterlijk
Een elektrische auto vergt geen grote koelopeningen, en dat heeft zo zijn gevolgen voor het design van de neus. Met de vroegere Kever en het iconische busje en hun (luchtgekoelde) motoren achterin stond Volkswagen al bekend als het merk dat koelradiatoren voorin overbodig maakte. Daardoor krijgen details zoals de koplampen een veel groter belang. In de ID.3 trekken de interactieve matrixledkoplampen met een lichtsterkte van 750 lumen en automatische grote lichten met Dynamic Light Assist de aandacht. Dat laatste systeem maakt gebruik van een camera op de voorruit die voor- en tegenliggers analyseert. Op basis van die gegevens worden de grote lichten automatisch ingeschakeld bij snelheden vanaf 60 km/u en blijven ze actief zonder tegenliggers te verblinden. Dat komt de verlichting van de weg en de wegkant sterk ten goede, in het bijzonder bij zonsopgang en in het donker. De matrixledkoplampen hebben bovendien nog een bijna menselijk trekje: wanneer de bestuurder zijn geparkeerde ID.3 1st (voor First Edition) nadert, kijken ze hem kort aan en knipperen ze als het ware met de ogen. In zijaanzicht toont de ID.3 nieuwe proporties en een andere stijl. Dergelijk korte overhangen zijn bijna enkel mogelijk bij een zuiver elektrisch platform. De lange wielbasis rekt de auto als het ware uit. De vloeiende oppervlakken van het profiel onder de gordellijn zijn eerder sensueel dan koel of streng te noemen. Het diamantvormige ID.-honingraatmotief ter hoogte van de C-stijl is een opmerkelijk element. Een honingraat is superlicht, extreem stabiel en 100 procent duurzaam, en Volkswagen wil zo het basisprincipe van het speciaal voor elektrische voertuigen ontwikkelde MEB-platform illustreren. De glazen kofferklep onderscheidt zich door haar donkere kleur. Ze strekt zich uit over de hele breedte van de auto. De grote achterruit wordt links en rechts afgeboord door verticale stroomlijnelementen; onderaan wordt ze opgesplitst door opvallende, horizontaal gelaagde, erg dunne ledachterlichtblokken.
Ruim en praktisch
De ID.3 is globaal gesproken ongeveer even lang als een Golf, maar dankzij zijn kortere overhangen is zijn wielbasis groter dan die van alle andere wagens in zijn klasse. Concreet betekent dit dat het vierdeursmodel 4.261 millimeter lang, 1.809 millimeter breed en 1.552 millimeter hoog is, maar wel een wielbasis heeft van 2.765 millimeter. Het leeggewicht bedraagt minimum 1.719 kilogram en het maximale laadvermogen tussen 416 en 541 kilogram, afhankelijk van de uitrusting. Zijn frontale oppervlak bedraagt slechts 2,36 vierkante meter, met een goede luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,267 wordt de totale luchtweerstand (SCx) daarmee een zeer goede 0,63. De draaicirkel werd beperkt tot 10,2 meter, waardoor de ID.3 zich ook op zijn gemak voelt in stadsverkeer. Wie fietsen wil vervoeren met de ID.3, kan daartoe een speciale trekhaak laten installeren, die niet alleen geschikt is voor een fietsdrager, maar ook voor andere transportaccessoires. De maximale verticale trekhaakbelasting bedraagt 75 kilogram. Binnenin is er geen middentunnel en het zogenaamde Open Space-interieur biedt veel ruimte en vestigt nieuwe normen in het compacte segment, dankzij een ruimtegevoel dat vergelijkbaar is met dat van middenklassers. De vijf plaatsen van de ID.3 worden aangevuld met een beschikbaar koffervolume van 385 liter achter de tweede stoelenrij, die neergeklapt kan worden.
Intuïtieve bediening
De ID.3 communiceert met zijn bestuurder en de omgeving. Behalve het instrumentenbord is er ook een nieuw ontworpen, centraal geplaatst aanraakscherm van 10 duim dat de bestuurder alle noodzakelijke informatie geeft. ID. Een ledstrip helpt de bestuurder tijdens het
navigeren en maant hem aan om te stoppen als er gevaar dreigt. Een optioneel head-updisplay met augmented reality (AR) projecteert relevante informatie ook rechtstreeks op de voorruit. Die informatie wordt visueel 3 tot 10 meter voor de auto gepositioneerd. Alle bedienings-
elementen – inclusief die op het elektrisch verstelbare, multifunctionele stuurwiel – worden bediend met aanraakgevoelige toetsen. Alleen de elektrische ruiten en de waarschuwingsknipperlichten worden nog bediend met druktoetsen. Het geheel wordt nog aangevuld met een intelligente natuurlijke spraakbediening. De bestuurder en de voorste passagier kunnen de ID.3 simpelweg aanspreken met “Hallo ID.”. Dankzij App-Connect kan men zijn ID.3 ook in luttele seconden verbinden met een smartphone. Het multimediasysteem van de ID.3 omvat een navigatiesysteem dat kan worden geüpdatet. De telefoniefunctie omvat ook een inductielader voor smartphones. Het geluidssysteem kan worden aangevuld met een Beats-Pack, dat de audiosfeer van een liveconcert nabootst met 8 luidsprekers en een subwoofer.
Download het complete dossier over de Volkswagen ID.3
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!