Sinds eind 2022 rijden er in Duitsland 1.013.009 volledig elektrische auto's (BEV's) rond. Dat is een stijging van 63,8% in één jaar tijd, zo blijkt uit cijfers van het KBA (Kraftfahrt-Bundesambt). Ook het aantal plug-inhybrides steeg in één jaar tijd, met 52,8% tot 864.712 exemplaren (PHEV). Deze evolutie op de Duitse markt werd weliswaar geholpen door de aankooppremies, die voor 2023 werden verlaagd.
Stabiele markt
Deze toename van het marktaandeel van geëlektrificeerde auto's moet worden gezien in de context van een stagnerende Duitse binnenlandse markt. Het totale aantal personenauto's op de Duitse wegen is namelijk nauwelijks veranderd. De groei in 2022 ten opzichte van 2021 bedroeg 0,2% en kwam uit op 48,8 miljoen exemplaren. Diesel verloor 3%, en benzine 1%. In 2022 reden echter 45 miljoen van de auto's op de Duitse wegen op fossiele brandstof.
Ambitieuze doelstelling
De coalitieregering rond de sociaaldemocratische bondskanselier Olaf Scholz wil in 2030 zo’n 15 miljoen elektrische auto's op de weg hebben. Een ambitieus cijfer dat wellicht niet gehaald wordt. Het Duitse elektriciteitsnet staat namelijk al onder grote druk. Er is ook een wet in voorbereiding om rantsoenering aan oplaadpunten op te leggen bij overbelasting van het netwerk. Dat zou ertoe kunnen leiden dat de Duitsers niet te snel zullen toegeven aan de lokroep van de BEV. Temeer omdat er ook twijfels zijn over de laadinfrastructuur.
En in België?
In ons land werd de afgelopen maand de 100.000ste volledig elektrische auto ingeschreven, aldus EV Belgium, de federatie die zich bezighoudt met de ontwikkeling van de markt voor zero emissie mobiliteit in België. De laatste maanden is de transitie echter in een stroomversnelling terechtgekomen en EV Belgium verwacht dat de drempel van 200.000 exemplaren nog dit jaar overschreden zal worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!