Tata, de Indische autobouwer en eigenaar van Jaguar Land Rover, heeft een contract binnengehaald met het Indische overheidsbedrijf ESSL. De joint-venture van verschillende openbare instellingen en van het Ministerie van Energie gaat 10.000 door Tata gebouwde elektrische auto’s kopen. De 500 eerste exemplaren, die elk zo’n 13.500 dollar kosten, worden al in november geleverd, de rest volgt in 2018. Dit is een eerste stap in de geleidelijke overstap van het overheidswagenpark.
Verbod in 2030
Door de dramatische luchtkwaliteit in de grote steden van het land wil de Indische regering al in 2030 alle benzine- en dieselmotoren bannen. Vanaf dat jaar mogen die niet meer worden verkocht in het land. Uiteraard moet dus ook het hele wagenpark van de overheidsbedrijven en functionarissen worden vervangen. Dat gaat over minstens een half miljoen voertuigen. De 10.000 Tata’s zijn dus nog maar een eerste kleine stap. Maar het geeft de plaatselijke constructeur wel een voorsprong op een concurrentie die in de komende 10 jaar bikkelhard belooft te worden.
Dik contract
Toch heeft Tata het niet zo moeilijk gehad om dit contract met ESSL binnen te halen, aangezien er niet bepaald voor werd gevochten. De grote internationale autobouwers staan blijkbaar niet te springen om elektrische modellen aan te bieden op de Indische markt, of toch niet op dit moment. Temeer omdat een tweede openbare aanbesteding nadert, die ook al in het voordeel van Tata speelt. En dat gaat om een veel groter contract, aangezien 100.000 bussen en taxi’s door elektrische exemplaren moeten worden vervangen. Daar zouden Chinese constructeurs hun kans schoon kunnen zien, ondanks de geopolitieke spanningen tussen beide landen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!