Volgens een comité van experts bijeengeroepen door de Financial Times was 2018 het piekjaar voor auto’s die uitsluitend met een verbrandingsmotor werken. Anders gezegd: vanaf 2019 zullen pure verbrandingsauto’s in een fase van uitputting of afname terechtkomen, die uiteindelijk zal leiden tot hun totale verdwijning. Wat logisch lijkt.
Geëlektrificeerd, niet elektrisch
Dit fenomeen – van stagnatie of afname, de cijfers bevestigen dit – komt natuurlijk door de geëlektrificeerde oplossingen die steeds vaker voorkomen bij auto’s met een verbrandingsmotor. Met “geëlektrificeerde auto’s” hebben we het niet over 100% elektrische wagens, maar rekenen we ook de (milde) hybrides en plug-in hybrides erbij, die veel vaker voorkomen. Kortom, het zijn nog altijd verbrandingsauto’s, maar met een elektrische hulp.
Bevestiging
De experts van de Financial Times zijn niet de enigen die denken dat de piek is bereikt. Bij Accenture wordt zelfs geschat dat “de verkoop van auto’s met interne verbrandingsmotor niet meer zal groeien in de toekomst”. Dit lijkt voor de hand liggend, aangezien veel merken al een volledige (milde) hybridisatie van hun gamma aangekondigd hebben binnen 2 of 3 jaar. En dit verschijnsel zal de komende jaren waarschijnlijk nog versnellen met de verstrenging van CO2-emissienormen over heel de wereld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!