PSA Peugeot-Citroën was al langer op zoek naar een partner, en die hebben de Fransen gevonden in General Motors. De twee groepen kondigen de creatie aan van een globale strategische alliantie, die twee aspecten omvat. Het eerste aspect is het delen van voertuigplatformen, onderdelen en modules. Het tweede is de creatie van een joint venture voor aankopen op wereldschaal van producten en diensten, goed voor een gecombineerde koopkracht van 125 miljard dollar.
De merken van de twee groepen (zoals Chevrolet, Citroën, Opel en Peugeot) zullen hun auto's gewoon onder eigen vlag blijven verkopen, in onderlinge concurrentie. De eerste wagens met een gedeeld platform zullen vanaf 2016 op de markt komen. De toenadering betekent ook een kapitaalsverhoging voor PSA Peugeot-Citroën. General Motors neemt zeven procent van de PSA-aandelen over en wordt zo de tweede aandeelhouder van de groep, na de familie Peugeot.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!