Na 10 jaar duwen en strekken stopt Apple met het Titan-project, dat de Amerikaanse techgigant moest leiden naar een eigen, elektrisch aangedreven en autonoom rijdende auto. Er werden samenwerkingsakkoorden met andere bedrijven gezocht en gevonden, maar het ontwikkelingstraject ondervond het ene na het volgende obstakel.
LEES OOK Smartphonespecialist Huawei bouwt elektrische auto
Het gebrek aan commercieel interessante vooruitzichten zorgde uiteindelijk voor de doodsteek van de Apple Car. De ongeveer 2.000 betrokken mensen worden voortaan ingezet voor de ontwikkeling van GenAI, kort voor generatieve kunstmatige intelligentie.
LEES OOK Smartphonebouwer Xiaomi bouwt Taycan-rivaal
Wat Apple niet klaarspeelt, lijkt technologieconcurrenten zoals Huawei, Sony en Xiaomi wel te lukken. Want die komen binnenkort wel met hun eigen wagen, al dan niet ontwikkeld in samenwerking met een traditionele autoconstructeur.
Bronnen: Bloomberg, Reuters
Het Apple Car-project, bekend onder de naam Titan, zit naar verluidt in het slop. Na veel uitstelgedrag heeft het Apple-bedrijf de ontwikkeling van een eigen elektrische auto opgegeven ten gunste van het werk aan generatieve kunstmatige intelligentie - GenAI - dat betere commerciële vooruitzichten biedt en aantrekkelijker is voor investeerders. Apple geeft echter niet op met de ontwikkeling van Apple CarPlay, dat uiteindelijk de interface van de fabrikant in auto's zou kunnen vervangen zonder een echt besturingssysteem voor in de auto te worden, zoals Android Automotive van Google.
10 jaar twijfels
Het Titan-project van Apple, dat tien jaar geleden begon, had als doel een elektrische en autonome auto te maken met het Apple-logo. Na talloze veranderingen van richting, concept en partnerschap is het project, dat aanvankelijk gepland was zonder stuurwiel, nu geheroriënteerd op een auto met geavanceerde rijhulpmiddelen. Ondanks recente gesprekken met FoxConn, dat in 2023 zijn Model C en Model E presenteerde, zal de productie van deze 'Apple Car' niet doorgaan.
Geen Apple Car OS
Ook de optie om een OS te ontwikkelen voor autofabrikanten, zoals Google's Android Automotive dat gebruikt wordt door de Renault-groep op de Austral Espace, Mégane, R5 of Scénic in het bijzonder, Porsche op de nieuwe elektrische Macan of Volvo en Polestar op de EX30, EX90 of Polestar 2, 3 en 4, is niet aan de orde. Geconfronteerd met de uitdaging om een complete auto te ontwikkelen en bij gebrek aan een gespecialiseerde partner (Sony werkt bijvoorbeeld samen met Honda en Xiaomi of Huawei met een Chinese fabrikant), heeft Apple blijkbaar besloten om deze weg niet te bewandelen.
Apple CarPlay uitgebreid
Apple geeft zijn aanwezigheid in de autosector echter niet op door de ontwikkeling van zijn Apple CarPlay-applicatie, die kan worden uitgebreid naar alle schermen in een auto en de rijgegevens van de auto kan beheren en weergeven, zoals de snelheid, de bediening van de airconditioning of de navigatie, enzovoort. Een eerste voorbeeld is de mogelijkheid om Apple Maps weer te geven op het digitale dashboard van de nieuwe Porsche Macan.
Investeerders geruststellen
Bovenal blijven de keuzes van Apple sterk bepaald door zijn investeerders. Investeerders zijn naar verluidt terughoudend of zelfs afkerig geweest van Project Titan en geven de voorkeur aan het modieuzere en mogelijk sneller winstgevende GenAI-project. Daarnaast heeft de wereldwijd sterk dalende verkoop van elektrische auto's ook een negatief effect gehad op de voortzetting van het Titan-project. Zelfs enkele grote autoconcerns zijn hun strategie voor elektrische auto's aan het herzien.
Bron : Reuters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!